Artykuły » » Porady

ARTYKUŁ ARCHIWALNY

opona

Opony letnie - ranking redakcji autoflesz.pl

redakcja autoflesz.pl | Źródło: motoricus.pl | 2007-04-08 10:05


Robi się coraz cieplej, widać duży ruch w warsztatach wulkanizacyjnych i wiosenne ożywienie producentów opon samochodowych. Królują nieśmiertelne Kormorany i Dębica, ale kierowcy pytają o dobre gumy za przyzwoitą cenę. No właśnie, może to czeskie Barumy, albo słowackie Matadory? Pomiędzy gigantami z najwyższej półki jak Goodyear, Kleber czy Fulda, pojawiło się kilka nowości: Dayton, CEAT czy Viking. Nikt tak naprawdę nie wie, czy to kosmici czy poważni gracze na rynku. Redakcja autoflesz.pl rozwiązuje problem, co więcej, sprawdza słuszność mitu o tych najlepszych, uznawanych od lat ikonach gumowego kunsztu. Zapewniamy, iż właśnie dzisiaj łamiemy stereotypy, sami popatrzcie!

Opony letnie - ranking redakcji autoflesz.pl

fot. Pirelli, świetne kalendarze jeszcze lepsze opony

W teście porównawczym nie prezentujemy subiektywnej opinii testujących, nie możemy być zatem posądzeni o sentyment do tej czy innej marki. Zresztą opinie o tym samym modelu, bardzo często, są sprzeczne ze sobą. Dlatego postawiliśmy na opinie użytkowników oceniających zaprezentowane opony na wirtualnych dyskusjach. Po zebraniu opinii Internautów, głównie dzięki sklepowi internetowemu motoricus.pl, dokonaliśmy analizy dość popularnych opon 185/65R15 (Nissan Almera, Primera, Note, Toyota Corolla, Volvo S40, Dacia Logan), w cenie do 239 zł za sztukę.

tab.1 - zdjęcie 1928

(tab.1 - zdjęcie 1928) Ranking letnich opon do samochodów osobowych w cenie do 239 zł na podstawie ocen Internautów. źródło: www.motoricus.com.pl

Informujemy, iż większość zaprezentowanych gum objęta jest wiosenną promocją sięgającą nawet 23%. Kupując przez internet musimy doliczyć jeszcze montaż, wyważenie, wymianę tzw. kominków czy sprawdzenie "bicia" felgi. Za montaż i wyważenie nie płacimy, jeśli kupujemy w serwisie wulkanizacyjnym, cenę usługi wliczono w koszty zakupu.

W załączonej tabeli przedstawiliśmy dokładną ocenę każdej z trzynastu opon. Żadna z gum nie otrzymała maksymalnej noty 10 pkt., ale były takie, które do tej granicy mocno zbliżyły się (Viking City Tech, Kleber Dynaxer HP2 czy Goodyear Hydragrip). Postanowiliśmy także dodać od 0,3-1 pkt. za szczególne wyniki lub zdobyte tytuły w innych klasyfikacjach (np. zwycięzca testu Auto Motor i Sport, Auto Świat czy ADAC).

Zdjęcie 1932

(Zdjęcie 1932) Podstawowe oznaczenia opony: szerokość/profil/średnica/indeks prędkości

W związku z unifikacją wielu nieznanych na polskim rynku opon, korzystających z technologii światowych ikon przemysłu oponiarskiego, podajemy krótki rys historyczny koncernu matki. Pozwoli to wyjaśnić tajemnice wielu nowych graczy na polskim gumowym firmamencie.

___

Dębica Passio - opona klasy standard, zaprojektowana z myślą o jeździe po dobrych i złych drogach. Znajduje zastosowanie w zdecydowanej większości małych i średnich modeli samochodów osobowych. Lejkowaty zarys rowków promieniowych "V" i szerokie kanały obwodowe we wzorze bieżnika gwarantują wyjątkowo wydajne odprowadzanie wody i krótszą drogę hamowania. Zalety takie jak: znakomity stosunek jakości do ceny i świetne prowadzenie na suchej nawierzchni uzyskano dzięki licencji Goodyera. Niestety, dość głośna i 5,3 pkt./10 możliwych za hamowanie na mokrej nawierzchni.

Reklama

Warta polecenia dla niewymagających kierowców

Firma oponiarska Dębica S.A. jest liderem polskiego rynku ogumienia do samochodów osobowych i dostawczych. Produkuje opony takich marek, jak: Dębica, Goodyear, Dunlop, Fulda i Sava. Sprzedaje swoje produkty w Polsce i 60 krajach na sześciu kontynentach, m.in. w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Hiszpanii, Włoszech, USA i Brazylii.

Zdjęcie 1933

(Zdjęcie 1933) Dębica Passio

Przypomnijmy, iż w 1995 doszło do nabycia strategicznego pakietu akcji T.C. Dębica S.A. przez amerykańskiego inwestora - koncern the Goodyear Tire & Rubber Company. Na tę chwilę, przeprowadzone inwestycje związane z modernizacją spółki wyniosły ponad 200 mln USD, przyczyniając się tym samym do stworzenia nowoczesnej firmy o międzynarodowym zasięgu.

- W tym roku zasłużona firma obchodzi 70-lecie istnienia. Historia firmy oponiarskiej w Dębicy to także część historii Centralnego Okręgu Przemysłowego, który w latach międzywojennych stanowił wzór do naśladowania dla wielu europejskich krajów - powiedział Zdzisław Chabowski, prezes zarządu Dębica S.A.

___

Kormoran Impulser - opony przeznaczone przede wszystkim do samochodów mało- i średniolitrażowych (m.in. Fiat Seicento, Daewoo Tico, Matiz oraz Lanos, Volkswagen Polo, Renault Clio, Skoda Felicja, Kia). Cechą charakterystyczną ogumienia produkowanego z wkładem finansowym Michelin jest dobra przyczepność do mokrych nawierzchni (5,9 pkt./10 możliwych). Bieżnik opony, w zależności od rozmiaru, ma dwa lub trzy szerokie rowki wzdłużne, umożliwiające wypchnięcie wody spod opony. Liczne rozszerzające się rowki poprzeczne odprowadzają wodę, co zapobiega poślizgowi na mokrej nawierzchni. Impulser pozwala na znaczne skrócenie drogi hamowania na mokrych nawierzchniach (5,8 pkt./10 możliwych). Odpowiednio dobrany skład gumy bieżnika zapewnia niską ścieralność i równomierne zużycie opony.

Dodaliśmy nieco punktów za ładny kształt bieżnika i świetną relację jakości do ceny.

Warta polecenia dla niewymagających kierowców!

Zdjęcie 1934

(Zdjęcie 1934) Kormoran Impulser

Stomil Olsztyn, to obok T.C. Dębica, największy producent ogumienia w Polsce. Firma założona w 1967 roku sprzedaje swoje wyroby do 50 krajów na wszystkich kontynentach, przy czym 75 proc. wartości eksportu jest realizowana do krajów europejskich, istotna jest też pozycja krajów arabskich (8 proc.) i USA (7 proc.). bardzo ważnym segmentem produkcji i eksportu są opony do traktorów i ciągników rolniczych.

W grudniu 1995 roku skarb państwa sprzedał ponad 52.1 proc. akcji Stomilu koncernowi Michelin. Francuski gigant zadeklarował gotowość udostępnienia olsztyńskiej spółce swojego "know-how", w tym technologii opon całostalowych. W umowie francuski koncern zagwarantował też pakiet socjalny (utrzymanie zatrudnienia). Wejście Michelin miało dla Stomilu ogromne znaczenie. Nie jest to jedynie kwestia kapitału, ale i nowoczesnych technologii. Na uwagę zasługuje fakt, że Michelin posiadał w 1994 roku 18.97-procentowy udział w światowym rynku opon (olsztyński Stomil - 0.26 proc.).

___

Barum Bravuris - opona dla samochodów klasy średniej i wyższej. Na seryjnym wyposażeniu Skody Fabia w Czechach. Jest precyzyjna i dobrze odprowadza wodę. Równomierne zużywanie się bieżnika zapewnia długie przebiegi. Rozsądna oferta dla wszystkich poszukujących niedrogiej i niezawodnej opony do codziennej eksploatacji.

Zdjęcie 1935

(Zdjęcie 1935) Barum Bravuris

Oceniający dali aż 8,3 pkt./10 możliwych za prowadzenie na suchej nawierzchni i aquaplaning 7,8 pkt. Aczkolwiek zwracali uwagę na możliwość szybkiego zużywania się bieżnika (7,2 pkt./10 możliwych) w gumach produkowanych w czeskich Otrokovicach .

Fabryka w Czechach należy do najnowocześniejszych zakładów ogumienia w Europie. Firma posiada 70-letnie doświadczenie, teraz korzysta ze specjalistycznej wiedzy Grupy Continental w sferze rozwijania produktów, produkcji oraz serwisu ogumienia.

Warta polecenia!

Zdjęcie 1936

(Zdjęcie 1936) Barum Brillantis

___

Barum Brillantis- opona dla samochodów kompaktowych i małolitrażowych. Jest precyzyjna i dobrze odprowadza wodę. Równomierne zużywanie się bieżnika zapewnia długie przebiegi. Rozsądna oferta dla wszystkich poszukujących niedrogiej i niezawodnej opony do codziennej eksploatacji. To wreszcie guma pozytywnie oceniona przez 67% internautów. Ponadto kierowcy przyznali aż 7,8 pkt. (10 pkt. ocena maksymalna) za komfort jazdy.

Warta polecenia !

___

Zdjęcie 1937

(Zdjęcie 1937) Matador MP12

Matador MP12 - o tych gumach można powiedzieć tyle, że mają ładny kształt bieżnika i korzystają z technologii Continentala. Należą do najtańszych opon na rynku, otrzymały najwyższą ocenę 7 pkt. za trwałość bieżnika. Niestety, ostatnie miejsce w naszym rankingu, kiepska odporność na aquaplaning 2 pkt./10 możliwych i hamowanie na mokrej nawierzchni (3 pkt./10).

___

CEAT Spider - opona produkowana przez Grupę RPG (Indie). W jej skład wchodzi fabryka opon CEAT, powiązana technologicznie ze znanym koncernem oponiarskim Pirelli, który został założony w 1872 roku przez młodego inżyniera Giovanii Battista Pirelli.

Zdjęcie 1938

(Zdjęcie 1938) Ceat Spider

Opona CEAT Spider przeznaczona do nowoczesnych samochodów o średniej i wyższej mocy silnika. Wysoki komfort jazdy zapewniają profilowane nacięcia we wzorze bieżnika, które znacznie zmniejszają hałas. Regularne zużywanie się bieżnika skutkuje wyjątkowo długimi przebiegami i gwarantuje zwiększone bezpieczeństwo jazdy. Hamowanie na suchej nawierzchni 7,5 pkt w skali 10-cio punktowej.

___

SAVA Intensa - to najwyższej jakości opony letnie dla dynamicznych kierowców. Wyjątkowy wzór bieżnika i ulepszona struktura, dzięki którym guma ta posiada wspaniałe właściwości jezdne i niski poziom hałasu 8,6 pkt./10. Optymalna trakcja, doskonała przyczepność i świetna boczna stabilność pozwala agresywnie a jednak bezpieczne i wygodnie prowadzić pojazd.

Zdjęcie 1939

(Zdjęcie 1939) Sava Intensa

Zalety: kierunkowy wzór bieżnika, wysoka odporność na aquaplaning, doskonałe właściwości na mokrej nawierzchni, rant chroniący felgę, wielopromieniowa rzeźba bieżnika, świetna przyczepność, zmniejszone i równomierne zużycie bieżnika, ciągłe żebro centralne, zwiększona sztywność w obszarze centralnym opony, dokładna i szybka reakcja na ruch kierownicą. Wada: niskie oceny za prowadzenie na mokrej nawierzchni tylko 4,4 pkt./10 możliwych.

SAVA TIRES & Tire Manufacturing Company jest częścią korporacji Goodyear od 1998 roku. Ta słoweńska marka dołączyła tym samym do pozostałych marek (Goodyear, Dunlop, Fulda, Dębica) zgrupowanych pod patronatem koncernu Goodyear.

___

DAYTON D100 - należy do GRUPY Bridgestone. Produkowane przy zastosowaniu kombinacji zaawansowanych technologii jednego z największych koncernów oponiarskich na świecie - Bridgestone (opony dla Formuły 1). Opony DAYTON są wytwarzane w nowo otwartej fabryce Bridgestone/Firestone w Poznaniu, a także w pozostałych fabrykach Bridgestone na świecie.

Zdjęcie 1940

(Zdjęcie 1940) Dayton D100

Dayton D100 z indeksem prędkości T, przeznaczone są do samochodów kompaktowych średniej wielkości oraz aut rodzinnych. Opona dobrze zachowuje się zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni, jest cicha, bezpieczna i ekonomiczna.

Zalety: bardzo krótka droga hamowania na suchej nawierzchni 8,2 pkt./10 możliwych i świetne prowadzenie 7,8 pkt./10 możliwych.

Wady: niestety już nieprodukowana, zastąpił ją nowy model D110

Oferta Dayton jest skierowana przede wszystkim dla kierowców poszukujących opon dobrej jakości w rozsądnej cenie. Nowoczesne i trwałe produkty tej marki znajdują zastosowanie w wielu typach pojazdów i doskonale sprawdzają się w zmiennych warunkach atmosferycznych.

Reklama

___

Fulda Diadem Linero - doskonała przyczepność w każdych warunkach pogodowych. Najnowsza technologia opon Fulda to wysoka jakość i atrakcyjna cena. Doskonała odporność na zjawisko aquaplaningu 7,5 pkt./10 możliwych, znacznie zredukowany hałas, równomierne zużycie opony i długie przebiegi - to główne korzyści opon Diadem Linero. Dobra nawet przy ujemnych temperaturach i na niezmrożonym śniegu (tylko jako chwilowe wyposażenie).

Zdjęcie 1941

(Zdjęcie 1941) Fulda Diadem Linero

Zalety: kierunkowa rzeźba bieżnika, odporność na aquaplaning, szerokie rowki w centralnej części bieżnika, niski poziom hałasu, masywne bloki w strefie barkowej, równomierne zużycie agresywnego bieżnika, wysokie przebiegi, komfort jazdy 7,7 pkt./10 możliwych.

Fulda Reifen GmbH & Co.KG jest wiodącym producentem ogumienia na rynku niemieckim. Opony Fulda to nowoczesny, zaawansowany technologicznie produkt. Jego ciągły rozwój oraz najnowsze metody testowania gwarantują jakość na najwyższym poziomie potwierdzoną certyfikatem Lloyd's Register Quality Assurance oraz opiniami kierowców.

Godna polecenia!

___

Kleber Dynaxer HP2 - górna półka w świecie ogumienia. Nowa, "przeciwdeszczowa" opona przeznaczona do wszystkich typów samochodów. Optymalne właściwości jezdne uzyskuje w trudnych warunkach pogodowych (nawet gdy wiosną zaskoczy cię śnieg). Pozwala na czerpanie pełnej przyjemności z jazdy nawet podczas deszczu. Kleber Dynaxer HP2 oprócz tego, że zapewnia bezpieczną jazdę, gwarantuje również bardzo wysoki poziom komfortu (aż 9 pkt./10 możliwych) i znacznie wydłużoną żywotność.

O wysokiej jakości opony Kleber Dynaxer HP2 świadczy rekomendacja ADAC - Niemieckiego Automobilklubu, który co roku, tuż przed rozpoczęciem sezonu letniego, dużym nakładem środków testuje aktualne modele opon letnich. W tym roku ADAC testował 30 opon letnich w dwóch rozmiarach: 175/65 R14 oraz 195/65 R15. W rozmiarze 175/65 R14, popularnym wśród samochodów miejskich takich jak Ford Fiesta, Toyota Yaris czy Renault Clio, opona Kleber Dynaxer HP2 zdobyła 2 gwiazdki i miano godnej polecenia. Testy ADAC mają na celu wskazanie najskuteczniejszych, najbezpieczniejszych, najbardziej komfortowych i trwałych opon.

Zdjęcie 1942

(Zdjęcie 1942) Kleber Dynaxer HP2, gdy na wiosnę zaskoczy cię śnieg, nie musisz od razu pędzić do wulkanizatora.

Najnowsza opona Kleber Dynaxer HP2 została stworzona z myślą o kierowcach ceniących sobie dynamiczną, komfortową i jednocześnie maksymalnie bezpieczną jazdę w każdych warunkach, a w szczególności podczas deszczu (aż 8,8 pkt./10 możliwych).

Doskonałe właściwości jezdne na mokrej nawierzchni są wynikiem zastosowania specjalnych rozwiązań w budowie najnowszej opony Kleber Dynaxer HP2, 2 obszerne kanały wzdłużne, ograniczające do minimum strefy zaburzeń, pozwalają na skuteczniejsze odprowadzanie wody. Efektywność odprowadzania wody zwiększają również odizolowane od rowków wzdłużnych rowki boczne. Kształt klocków bieżnika został zoptymalizowany w taki sposób, by ograniczyć możliwość wystąpienia zaburzeń podczas jazdy na mokrej nawierzchni. Wszystkie te czynniki minimalizują prawdopodobieństwo wystąpienia zjawiska aquaplaningu (8,5 pkt./10 możliwych).

Oczywiście nowa opona Kleber Dynaxer HP2 zachowuje doskonałe właściwości jezdne także na suchej drodze. Duże klocki barkowe, ciągłe żebro środkowe oraz fakt, iż guma bieżnika jest sztywna, zapewniają dobrą przyczepność i kierowalność podczas jazdy w normalnych warunkach pogodowych. Wielu kierowców ceni sobie komfort w podróży - ten czynnik ma duży wpływ na wybór opony. Kleber Dynaxer HP2, dzięki zmiennemu rozstawowi klocków, ogranicza denerwujący i dekoncentrujący hałas generowany podczas jazdy. Zoptymalizowana powtarzalność wzoru bieżnika w Kleber Dynaxer HP2 zapewnia niższy poziom hałasu zarówno wewnątrz samochodu, jak i na zewnątrz, minimalizując w ten sposób negatywny wpływ na środowisko naturalne (8,6 pkt./10 możliwych).

II miejsce na naszej liście. Szczególnie godna polecenia !

___

Firestone F590 - GRUPA Bridgestone. Opona F590 Fuel Saver została zaprojektowana i wyprodukowana przy wykorzystaniu wyjątkowej technologii UNI-T firmy Firestone, która gwarantuje kierowcom poprawę wszystkich osiągów. Zwiększa bezpieczeństwo na mokrej nawierzchni, gwarantuje wspaniałą przyczepność, oszczędza paliwo oraz pozwala na jazdę podczas łagodnej zimy. Nowy, sportowy wygląd ściany bocznej powoduje, że opona ta świetnie wygląda na każdej feldze.

Technologia UNI-T firmy Firestone znacząco poprawia osiągi tradycyjnie wykluczające się. W porównaniu z tradycyjnymi oponami, technologia UNI-T zwiększa przyczepność na mokrej i suchej nawierzchni, zmniejsza hałas i opór toczny oraz wydłuża okres eksploatacji.

Zdjęcie 1943

(Zdjęcie 1943) Firestone F590

Optymalne rozmieszczenie nacięć i trzy szerokie, wzdłużne rowki poprawiają trakcję na mokrej nawierzchni oraz zmniejszają ryzyko aquaplaningu co oznacza większe bezpieczeństwo na mokrej nawierzchni (6,5 pkt./10 możliwych).

Samochód łatwiej się prowadzi i lepiej trzyma się drogi zapewnia to kształt karkasu zaprojektowany przy zastosowaniu metody C.T.D.M. oraz optymalny stosunek części zabudowanej do niezabudowanej zapewniają lepszy rozkład nacisków.

Lepsza przyczepność w łagodnych warunkach zimowych uzyskana dzięki specjalnym nacięciom bieżnika i składnikowi "Silica".

Komfortową, cichszą jazdę zapewnia optymalny układ klocków zaprojektowany przy zastosowaniu metody C.T.D.M. i optymalny kształt barku opony obniżają poziom hałasu (6,2 pkt./10 możliwych).

Kształt karkasu i nowoczesna mieszanka gumy zawierająca L.L. Carbon i Silica zmniejszają opór toczny i zużycie paliwa.

Zalety: prowadzenie na suchej nawierzchni aż 8,1 pkt./10 możliwych, hamowanie na suchej nawierzchni 8 pkt./10 możliwych, trwałość i kształt bieżnika 7,2 pkt./10 możliwych.

Bridgestone - historia firmy sięga 1931 roku, kiedy to Shojiro Ishibashi otworzył firmę Bridgestone Tire Co. Ltd., będącą pierwszym producentem opon w Japonii. Na przestrzeni lat koncern mocno zaznaczył swoją obecność na rynku światowym (ok. 20 % udziału w światowym rynku opon) i stał się jednym z liderów w tej dziedzinie. Obecnie koncern jest właścicielem również innych uznanych marek, takich jak Firestone czy Dayton, skierowanych do innych grup odbiorców. Japońska grupa jest w Polsce właścicielem firm produkcyjnych: Bridgestone Poland w Poznaniu, Bridgestone Diversified Products Poland w Żarowie na Dolnym Śląsku oraz Firestone Industrial Products Poland w Wolsztynie w Wielkopolsce. W 2007 roku rozpocznie się w Polsce budowa nowej fabryki opon do samochodów ciężarowych i autobusów w Stargardzie Szczecińskim.

Dość droga, ale warta polecenia!

___

Goodyear Hydra Grip - kolejna opona z górnej półki. Nowość.

Ma znakomitą przyczepność na mokrych nawierzchniach 8,4 pkt./10 możliwych, umożliwia lepsze kierowanie i hamowanie. Jednocześnie doskonale zachowuje się na suchych nawierzchniach 8 pkt., zapewnia komfortową jazdę i bezpieczeństwo.

Zdjęcie 1945

(Zdjęcie 1945) Goodyear Hydra Grip

Technologia Dynamic Drain-TRED pozwala oponie HydraGrip na znakomite osiągi w trzech kluczowych parametrach na mokrej nawierzchni 9 pkt./10 możliwych.

Zalety: Krótki dystans hamowania w nagłych sytuacjach, przyczepność i stabilność boczna na zakrętach, odporność na aquaplaning 8,5 pkt./10 możliwych. Rekomendowana przez Auto Motor i Sport oraz Auto Świat.

III miejsce na naszej liście. Szczególnie polecana!

___

Viking City Tech - nowość na lato. Jakość gwarantuje firma CONTINENTAL. Opona do aut kompaktowych, miejskich małych i średnich. Szczególnie godna polecenia dla kierowców, którym zależy na korzystnej relacji jakości do ceny. Duża ilość obwodowych i poprzecznych kanałów wpływa na doskonałe prowadzenie na mokrej i suchej nawierzchni. Kombinacja ciągłych i centralnie prowadzonych bloków oraz masywnych części barkowych daje dużą stabilność i korzystne skrócenie drogi hamowania.

Nasz cichy i skromny faworyt, kto by pomyślał! Ale jeśli internauci tak wybrali, wypada się z tym zgodzić. Dlaczego, bo aż 100% badanych chciało zakupić tę gumę ponownie. Należy podkreślić, iż aż 5 ocen powyżej 9 pkt. uzyskała to opona rekomendowana przez Continentala.

Zdjęcie 1944

(Zdjęcie 1944) Viking City Tech - zwycięzca w rankingu redakcji autoflesz.pl

I miejsce w naszym rankingu! WZOROWA

Continental - w roku 1871 w Hanowerze, założono spółkę akcyjną "Continental". Zajmowała się ona produkcją opon do wozów i rowerów, a także produkowaniem tkanin gumowanych. W latach 1950 - 1965 Continental dostarczał opon jako pierwsze wyposażenie dla legendarnego już "Garbusa". W roku 1952 powstaje w fabryce pierwsza opona z bieżnikiem zimowym.

W roku 1992 do panteonu oponiarskich marek dołączają dwie inne, uznane w Europie firmy: Gislaved i Viking. Minął tylko rok, gdy został przyłączony Barum - na zasadzie przejęcia większości udziałów tego czeskiego producenta opon.

Zdjęcie 1999

(Zdjęcie 1999) Viking City Tech 185/65/R15 zwycięzca rankingu redakcji autoflesz.pl

W latach 1998 - 2000 Continental sukcesywnie i systematycznie umacnia swoją pozycję rynkową. Zostaje podpisana umowa o współpracę ze słowackim producentem opon - Matador.

Również w roku 2003 Continental wraz z dwoma innymi producentami opon: Bridgestone i Jokohama połączyli swoje zaplecza badawcze, umiejętności i doświadczenie specjalistów. Celem ich pracy był rozwój systemów Run-Flat, czyli rozwiązań umożliwiających kontynuowanie jazdy przy utracie ciśnienia (np. przebicie opony).

Viking pośrednio jest identyfikowany z koncernem, do którego należy rekord prędkości. Obowiązujący od 2005 rekord prędkości, został ustanowiony dzięki oponom Conti Sport Contact 2 Vmax. Porsche GT3 osiągnęło wtedy zawrotną prędkość 388 km/h.

W 2006 roku Continental zacieśnił kontakty z firmą ZF. Efektem tej współpracy ma być nowej generacji napęd hybrydowy dla Renault i PSA.

Reklama

Marki wchodzące obecnie w skład koncernu Continental: Barum, Semperit, Uniroyal, Mabor, Gislaved, Viking i General Tire.

(tab. 3)

Ocenie podlega

Dębica Passio

Kormoran Impulser

Barum Bravuris

Barum Brillantis

Matador MP 12

Prowadzenie na suchej nawierzchni

6,7

6,8

8,3

7,7

6,0

Prowadzenie na mokrej nawierzchni

5,9

5,9

7,3

6,9

3,0

Hamowanie na suchej nawierzchni

6,8

6,8

7,8

7,7

6,0

Hamowanie na mokrej nawierzchni

5,3

5,8

7,6

6,5

3,0

Aquaplaning

6,0

5,6

7,8

7,6

2,0

Trwałość bieżnika

5,7

5,5

7,2

7,5

7,0

Komfort jazdy

5,9

6,6

7,8

7,8

6,0

Hałas toczenia

6,2

6,2

7,6

7,5

5,0

Bonus

0,5

0,6

0,0

0,0

0,0

Tak, kupię jako następną [%]

42

29

67

69

0

Ilość ocen

31

17

43

29

2

Cena [zł]

184,22

197,0

223,26

193,98

191,17

Ilość pkt.

49,0

49,8

61,4

59,2

39,0

Miejsce

11

10

4

5

13

(tab. 2)

Ocenie podlega

CEAT Spider

Sava Intensa

Dayton D100

Fulda Diadem Linero

Firestone F 590

Prowadzenie na suchej nawierzchni

6,5

6,4

7,8

7,3

8,1

Prowadzenie na mokrej nawierzchni

6,6

4,4

7,2

7,4

6,5

Hamowanie na suchej nawierzchni

7,5

6,2

8,2

7,1

8,0

Hamowanie na mokrej nawierzchni

6,6

6,0

6,0

6,5

6,5

Aquaplaning

6,5

5,4

7,0

7,5

6,7

Trwałość bieżnika

7,2

4,6

6,5

7,1

7,2

Komfort jazdy

6,6

5,2

6,5

7,7

6,3

Hałas toczenia

6,3

8,6

7,5

7,4

6,2

Bonus

0,0

0,3

0,3

0,3

0,4

Tak, kupię jako następną [%]

45

69

67

58,0

45

Ilość ocen

20

5

6

19

11

Cena [zł]

178,90

208,62

191,54

214,72

213,15

Ilość pkt.

53,8

47,1

58,0

58,3

55,9

Miejsce

9

12

7

6

8

(tab. 1)

Ocenie podlega

Viking City Tech

Kleber Dynaxer HP2

Good Year Hydragrip

Prowadzenie na suchej nawierzchni

9,3

9,0

8,0

Prowadzenie na mokrej nawierzchni

9,0

8,8

8,4

Hamowanie na suchej nawierzchni

9,3

8,8

7,7

Hamowanie na mokrej nawierzchni

8,7

8,7

8,9

Aquaplaning

8,7

8,5

8,5

Trwałość bieżnika

9,3

8,8

7,5

Komfort jazdy

9,3

8,6

7,3

Hałas toczenia

7,0

8,6

7,2

Bonus

0,0

0,6

1,0

Tak, kupię jako następną [%]

100

92

40

Ilość ocen

3

12

30

Cena [zł]

206,18

236,0

317,20

Ilość pkt.

70,6

70,4

64,5

Miejsce

1

2

3

Od redakcji: zdajemy sobie sprawę, iż nie jest to jedyny ranking opon letnich, ale największą jego zaletą jest ocena samych użytkowników-internautów. To oni zdecydowali i wybrali najlepszą oponę letnią w przedziale cenowym do 239 zł za sztukę.

Okazuje się, że utytułowana guma Goodyear Hydra Grip (którą wybraliśmy jako stereotypowy i wyróżniany wzorzec), tym razem, zajęła III miejsce a niedoceniana i mało znana opona norweskiego Vikinga zdobyła bezapelacyjne I miejsce. Dodajmy, iż opony z Krajów Skandynawskich mają coraz więcej zwolenników (szczególnie zimowe). W Norwegii Viking ma ponad 50 proc. udziału w rynku i jest najlepiej sprzedającą się oponą w tej części Europy.

Zwracamy także uwagę na rozmiar opon 185/65R15, niektóre modele mogą nie występować w ofercie "185". Znacznie popularniejsze są 195/65R15. Prosimy zatem pytać sprzedawców o szerokość!


W galerii:

W galerii

...przejdź do galerii