Artykuły » » Nowe technologie

ARTYKUŁ ARCHIWALNY

lpg

Warszawa - Międzynarodowe Forum Gazowe - cz.2

Krzysztof Golec, Patryk Kozłowski | Źródło: informacja własna | 2007-04-04 18:27


Dobra passa na autogaz ponownie pojawiła się na polskim firmamencie, oby jak najdłużej. Dlatego przedstawiamy drugą i ostatnią część najlepszych instalacji, nowości, podzespołów pokazanych na niedawno zakończonym XI Międzynarodowym Forum Gazowym w Warszawie.

Warszawa - Międzynarodowe Forum Gazowe - cz.2

fot. Krzysztof Golec, hotel Sofitel gościł uczestników XI Międzynarodowego Forum Gazowego

Dawno nie było tak dobrego okresu na autogaz. Przy cenie 4,39 zł za litr Pb 95 do 1,99 zł (wg PIPP z dnia 04 kwietnia br.) za tę samą ilość LPG otrzymujemy znakomity stosunek 1:2,20. I o to chodzi. Bossowie zakładów instalacji gazowych już zacierają ręce. My tylko pomagamy i filtrujemy gazowy rynek w Polsce. Aczkolwiek, jak to zwykle bywa, ministerstwo finansów już obmyśla plan jak skubnąć podatnika akcyzą.

W części pierwszej przedstawiliśmy nowości - instalacje z sekwencyjnym wtryskiem gazu do silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa oraz najciekawsze instalacje IV generacji. Dziś kolejna porcja informacji.

Officine Lovato - www.lovatogas.com

Zdjęcie 1975

(Zdjęcie 1975) Jedna z super nowosci - Lovato Easy Fast direct injection do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny JTS (Alfa) i FSI (Volkswagen/Audi)

To jedna z najbardziej doświadczonych firm w dziedzinie technik gazowych. Od chwili założenia w 1958 roku zajmuje się know-how w zakresie samochodowych instalacji LPG/CNG. Produkty i podzespoły znakowane swoim logo eksportuje do ponad 80 krajów. Firma była obecna w Polsce od momentu powstania branży gazowej, promując i rozwijając pierwsze instalacje.

A były to, warto przypomnieć, instalacje montowane w Holandii dla Volvo 340/343. Takie przynajmniej trafiały do Polski z prywatnego importu. Co ciekawe, wszyscy pukali się w czoło, gdy klient szukał sposobu na zatankowanie kolubryniastego zbiornika. Dziś takie sztuczki robi się w stodole szwagra! Gaz ten sam, tylko pozbawiony akcyzy!

Znacznie później nastąpił wysyp nowszych i bardziej wyrafinowanych instalacji holenderskich: Necam, Koltec, Prins i Vialle.

Zdjęcie 1977

(Zdjęcie 1977) Lovato Easy Fast, sekwencyjny fazowany wtrysk gazu dedykowany równiez do silników turbodoładowanych

Obecnie Lovato oferuje szeroka gamę najnowocześniejszych samochodowych instalacji gazowych, w tym sekwencyjny wtrysk gazu Easy Fast Direct Injection, Easy Fast LPG/CNG (sekwencyjny fazowany system wtryskowy przeznaczony do silników 3-8 cylindrowych włącznie z turbo i Valvetronic). Nowością jest także system kontroli sondy lambda Loveco -4EU (nowa funkcja cut-off, zarządzanie obrotami przy komutacji).

Technologiczne zaawansowanie firmy Officine Lovato znalazło uznanie kapituły XI Międzynarodowego Forum Gazowego. Włoska firma otrzymała nagrodę za samochodową instalację gazową Easy Fast Direct Injection (specjalnie przeznaczona do samochodów z wtryskiem bezpośrednim: VW FSI, Audi FSI, Alfa Romeo JTS).

OMVL - www.omvlgas.it

Firma OMVL projektuje i produkuje kompletne samochodowe instalacje CNG/LPG, wszystkie są sprzedawane z logo REG. Należą do nich: reduktory, mieszalniki, ECU, akcesoria do różnych silników gazowych (w tym ciężarówek i autobusów).

Zdjęcie 1980

(Zdjęcie 1980) Dream XXI N niezawodna instalacja z sekwencyjnym wtryskiem paliwa i nowym reduktorem-parownikiem

Firma powstała w 1980 roku i współpracuje z największymi producentami samochodów na całym świecie (Volkswagen, PSA, Ford i Fiat), sprzedając swoje produkty w Europie, obu Amerykach, Australii i Azji. Centrala znajduje się niedaleko Padwy a filie handlowe i zakłady produkcyjne ulokowano w Argentynie, Brazylii i Iranie.

Jakość produktów gwarantuje przyznany certyfikat ISO 9000 (Vision 2000), zgodność instalacji paliwowych z Euro 4 oraz Certyfikat ISO 15500 dla wszystkich produktów.

Do najbardziej znanych i sprawdzonych instalacji LPG/CNG należy DREAM XXI "N". Jest to najnowszy system wtrysku gazowego zaprojektowany i opracowany przez OMVL. System ten, dający się zainstalować we wszystkich pojazdach wtryskowych zasilanych przy zastosowaniu autogazu lub metanu, posiada homologację zgodnie z przepisami bezpieczeństwa aktualnie obowiązującymi dla instalacji gazowych (R67-01 i R110) i pozwala utrzymać emisje pojazdu znacznie poniżej granic przewidzianych przez najsurowsze przepisy (EURO 4).

System DREAM XXI "N" jest niezawodny we wszystkich warunkach roboczych pojazdu i gwarantuje optymalne osiągi, komfort i dobre prowadzenie. Firma OMVL zwróciła szczególną uwagę na integrację części mechanicznej i elektronicznej ułatwiając i upraszczając instalowanie, a jednocześnie zapewniając skuteczność i niezawodność systemu.

Stefanelli Group - www.stefanelligroup.com

Zdjęcie 1976

(Zdjęcie 1976) S.I.S. Stefanelli

Stefanelli S.r.l. to lider w produkcji i sprzedaży samochodowych instalacji LPG i CNG. Firma ma ponad 30-letnie doświadczenie w branży gazowej i charakteryzuje się wysoka dynamiką i synergią. Innymi słowy jej urządzenia i technologie są stale doskonalone dzięki swobodnemu przepływowi informacji pomiędzy poszczególnymi działami firmy, nadając niemal natychmiastowy kształt pomysłom prężnych projektantów .

Do najciekawszych wyrobów firmy pokazanych na XI MFG zaliczyliśmy instalację S.I.S. (Sequential Injection System). To sekwencyjny system wtryskowy zasilany gazem LPG, który dostosowuje się do każdego silnika 3-8 cylindrowego z wtryskiem full-group, wielopunktowym, semi-sekwencyjnym lub sekwencyjnym, jak również TURBO.

S.I.S. to produkt najnowszej generacji, prosty w montażu i serwisowaniu. Rekordowa kalibracja w kilka sekund! Wyprzedza Euro 4 i nie sprawia problemu dla autonomicznej instalacji EOBD II, nie ma problemów z wolnymi obrotami, nie zapala się niepotrzebnie dioda "check-engine". We Włoszech produkty Stefanelli znalazły akceptację w silnikach BMW.

Emmegas - www.emmegas.net

Zdjęcie 1978

(Zdjęcie 1978) Giuseppe Zelioli nie wpada w kompleksy, jego zdaniem ewentualna podwyżka akcyzy na autogaz może znacznie przyhamować opłacalność instaalcji LPG w Polsce

Firma zalodzona przez Matador Landi w 1993 roku. Zajmuje się produkcją urządzeń do autogazu oraz CNG, zestawów próżniowych i elektronicznych, doskonałych reduktorów-parowników (bardzo starannie wykonane) oraz instalacji sekwencyjnego wtrysku. Do najciekawszych należą:

TSI-03 reprezentuje najwyższą grupę produktów w Emmegas i jest dostępny dla samochodów z silnikami od 3 do 8 cylindrów z sekwencyjnym wtryskiem paliwa.

Zalety: wysoka niezawodność i pewność działania, łatwy montaż w komorze silnika, filtr fazy ciekłej na wejściu reduktora, specjalny filtr umiejscowiony pomiędzy reduktorem a listwą wtryskiwaczy, wyeliminowany problem wybuchu w kolektorze ssącym, brak konieczności stosowania emulatorów OBD, "samouczący" się podczas pierwszej instalacji, samoadoptujący się system podczas użytkowania.

- Aby osiągnąć jak najbardziej stabilną pracę nawet w ekstremalnych warunkach pogodowych, system analizuje wiele parametrów 'środowiskowych' dzięki dwóm sensorom temperatury dostarczanym w standardzie: jeden na reduktorze i drugi na listwie wtryskowej - powiedział Giuseppe Zelioli, Emmegas S.r.l. Barco, Italia

W skład zestawu TSI-03 wchodzi: reduktor jednostopniowy EMMEGAS ML 04J z wbudowanym zaworem odcinającym, filtr fazy lotnej, listwa wtryskiwaczy EMMEGAS JMU, elektroniczny przełącznik rodzaju pracy z sygnałem dławikowym, elektroniczna jednostka sterująca (4-6-8 cylindrów), sensor poziomu gazu, kpl. przewodów i okablowanie.

Zdjęcie 1979

(Zdjęcie 1979) Emmegas TSI-03 LPG/CNG sprawdzone instalacje do najnowszych silników z wtryskiem benzyny

Korzystając ze sposobności zapytaliśmy naszego rozmówcę o dalszy rozwój instalacji gazowych:

- We Włoszech królują instalacje IV generacji do silników z fazowanym wtryskiem sekwencyjnym. Ostatnio jednak widać pewne ożywienie kierowców posiadających silniki zasilane gazem CNG, aczkolwiek ich ilość jest dużo niższa niż w Niemczech czy krajach Ameryki Pd. Ponadto rząd włoski dofinansowuje każdego roku posiadaczy samochodów zasilanych LPG w kwocie 3 mln euro. W Polsce, o ile wie, jest akurat odwrotnie (czytaj: wzrost akcyzy) - powiedział Giuseppe Zelioli

- Ropa nie jest najtańszym źródłem zasilania i niestety, kurczy się zastraszająco, dlatego obok instalacji CNG i LPG będą rozwijały się inne technologie jak na przykład ogniwa paliwowe czy napędy hybrydowe. Aczkolwiek przy cenie 0,6 euro za LPG i kupnie samochodu nowego z instalacją fabryczną (takie są promowane we Włoszech bonifikata min. 1500 euro), warto nadal interesować się tym rodzajem zasilania - dodał sympatyczny rozmówca ze słonecznej Italii

Niezawodne produkty Emmegas nagrodzono certyfikatem ISO 9001-TUV.

Auto-Gaz Centrum - www.agcentrum.com.pl

Auto-Gaz Centrum od 14 lat zajmuje się importem, projektowaniem i dystrybucją samochodowych systemów LPG i CNG. Kooperantami jest ponad 800 warsztatów. Firma wdrożyła standardy ISO 9001 oraz wyposażyła zaplecze techniczne w dwuosiową hamownię podwoziową.

Kierowcy znają A-G Centrum z nowatorskiej instalacji "Mistral", która znalazła aprobatę autoryzowanych dealerów Toyoty. Obecnie flagowym produktem jest ZENIT - system sekwencyjnego wtrysku gazu zaprojektowany we współpracy z firma Autronic i przetestowany w laboratorium AGC. Na obecnym etapie firma jest w trakcie badań na jego zgodność z regulaminem 115.

Zdjęcie 1981

(Zdjęcie 1981) Jedna z ciekawszych instalacji LPG ZENIT Autronic/Auto-Gaz Centrum, z wyrafinowana elektroniką

Uwzględniając wysokie wymagania stawiane obecnie instalacjom gazowym LPG oraz CNG, system ZENIT daje możliwość poprawnego zaprogramowania każdego samochodu. Najważniejsze zmiany względem poprzednich systemów, wprowadzone w sterowniku ZENIT to:

- sekwencyjne przełączanie z benzyny na gaz czyli załączanie poszczególnych wtryskiwaczy gazowych indywidualnie,

- funkcja "max power" - przełączenie z gazu na benzynę po przekroczeniu zadanej prędkości obrotowej silnika oraz automatyczny powrót do zasilania gazowego po spadku obrotów,

- możliwość odłączania bądź załączania pojedynczych wtryskiwaczy benzynowych, co pozwala na dokładną weryfikację stanu wtryskiwaczy gazowych, zacinania się, zawieszania, niedokładnego dawkowania,

- możliwość kalibracji sytemu na podstawie obciążenia silnika w funkcji prędkości obrotowej. Pozwala to na stworzenie punktów kalibracyjnych mapy gazowej dokładnie odpowiadających charakterystyce wtryskiwaczy benzynowych,

- proste i dobrze znane menu oraz takie same procedury regulacyjne i obsługowe jak w poprzednich systemach.

Zdjęcie 1982

(Zdjęcie 1982) Butle i zbiorniki stalowe z Grodkowskich Zakladów Wyrobów Metalowych

Grodkowskie Zakłady Wyrobów Metalowych - www.gzwm.com.pl

To już 100 lat historii i ciągle niezmienna, wysoka jakość produkcji. Czuwa nad tym wykwalifikowana kadra i dział kontroli jakości. Starania GZWM nagrodzono Certyfikatem Systemu Zarządzania jakością zgodnie z normą ISO 9001:2000. Firma produkuje butle na gaz propan-butan domowe, turystyczne i przemysłowe od 0,5 kg do 33 kg, zbiorniki samochodowe LPG od 15 do 200 litrów, sprzęt przeciwpożarowy, gaśnice i agregaty proszkowe od 1 do 50 kg, hydranty wewnętrzne i zewnętrzne, szafki ma koc gaśniczy, na worek ewakuacyjny, na gaśnice i apteczki. Możliwości firmy sięgają zatrudnia 100-500 pracowników.

STAKO - www.stako.pl

STAKO jest światowym liderem w projektowaniu i produkcji zbiorników ciśnieniowych LPG i CNG, głównie do pojazdów mechanicznych. W tej branży działa już prawie od 40 lat, rozwijając się w ostatnich latach niezwykle dynamicznie do dużego przedsiębiorstwa, zatrudniającego obecnie ponad 500 osób.

Zdjęcie 1983

(Zdjęcie 1983) Na zbiorniki kompozytowe czekali wszyscy, niestety ich cena jest zbyt wysoka do możliwosci instalacji CNG

Od dwóch lat STAKO rozwija technologię i produkcję ciśnieniowych zbiorników kompozytowych, przeznaczonych do zasilania napędu samochodów osobowych i ciężarowych sprężonym gazem ziemnym (metanem). Projektowane i produkowane przez słupską firmę zbiorniki kompozytowe o ciśnieniu roboczym 200 barów wykorzystywane są również do przechowywania sprężonego powietrza oraz gazów medycznych; znajdują również szerokie zastosowanie w takich dziedzinach, jak: medycyna, służby ratownicze, technika lotnicza, motoryzacyjna oraz gry sportowe (paintball).

Najwyższa jakość produktów STAKO została potwierdzona certyfikatem jakości ISO 9001:20.

Absolutna nowością na polskim rynku są kompozytowe zbiorniki CNG typ 4. Aktualnie zbiorniki te przechodzą serię testów zgodnych z EKG R 110 ONZ*

*Regulamin EKG ONZ - Regulaminy Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych stanowiące załączniki do "Porozumienia" dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań, sporządzonego w Genewie dnia 20 marca 1958 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 104, poz. 1135 i 1136).

Kapituła XI MFG nagrodziła słupską firmę - za innowacyjną technologię produkcji zbiorników kompozytowych CNG i na sprężone powietrze.

Auto Gaz Śląsk - www.autogaz.com.pl

Zdjęcie 1984

(Zdjęcie 1984) Instalacja LPG Tartarini direct injection do silników z wtryskiem bezpośrednim benzyny. Tu do Opla Zafira 2.2 Ecotec

Firma założona w 1994 roku przez pasjonatów alternatywnych systemów zasilania. Całokształt działalności firmy realizowany jest w systemie zarządzania jakością ISO 9001:2000.

Auto Gaz Śląsk reprezentuje na polskim rynku firmę O.M.T. Tartarini (www.tartarini.it) założoną w 1941 roku, jednego z najlepszych w Europie producentów elementów i urządzeń wchodzących w skład samochodowych systemów zasilania gazowego. Najciekawszym produktem firmy była instalacja LPG Tartarini z sekwencyjnym wtryskiem gazu do samochodów z bezpośrednim wtryskiem paliwa (Opel Zafira 2.2 Ecotec). W przygotowanie jest także instalacja do jednostek Volkswagena z wtryskiem bezpośrednim FSI.

Dodajmy, iż dotychczasowe instalacje Tartarini serii Etagas świetnie sprawdzają się w silnikach Fiata i Kia. (więcej: Gazowe alergie - instalacje gazowe w nowych autach na gwarancji cz. 1 oraz Gazowe alergie - instalacje gazowe w nowych autach na gwarancji cz.2)

Iskra Zakłady Precyzyjne - www.iskra-kielce.pl

Zdjęcie 1985

(Zdjęcie 1985) Nowa linia świec do gazu LPG i CNG Gas Super

Iskra Zakłady Precyzyjne Sp. z o.o. jest producentem wysokiej jakości świec zapłonowych, co więcej, posiada w tej branży bardzo bogate doświadczenie. Ten podstawowy element silników Otto wytwarzany jest we wszystkich odmianach konstrukcyjnych i przeznaczony do pracy niemal we wszystkich silnikach zasilanych benzyną bezołowiową oraz gazem CNG/LPG. W zakres produkcji wchodzą również świece do stacjonarnych silników zasilanych biogazem, świece żarowe czy specjalistycznego zastosowana.

- Z samej zmiany paliwa na gazowe, w starszych jednostkach przystosowanych do spalania LPG, następuje utrata mocy do 10 proc., zmienia się także przyspieszenie auta a nawet zużycie paliwa - wyjaśnia Robert Radosz, Iskra Kielce

Zdjęcie 1986

(Zdjęcie 1986) Iskra Gas-Super powinna być wymieniana częściej, anizeli przy zasilanie benzyną

Na XI Międzynarodowym Forum Gazowym Iskra zaprezentowała nowość - świece zapłonowe z linii Gas-Super, specjalnie przystosowane do głowic zasilanych LPG. Aktualnie w ofercie występuje 25 typów świec ISKRA GAS-SUPER. Linia obejmuje zarówno standardowe odmiany świec: 04G-FE65PS Gas (Audi, BMW, Citroen, Daewoo, Fiat, Mazda, Mercedes, Nissan, Peugeot, Renault, Seat, VW i Volvo), 02G-FE-65PRS Gas (Daewoo, Fiat, Ford, Honda, Kia, Łada, Mazda, Nissan, Opel, Renault, Seat, Toyota), 12G-SFE65PRS Gas, jak również świece do nowoczesnych konstrukcji m.in. 21G-FE55PXS Gas (Audi, VW, BMW, Seat), 01G-FE65PXS Gas czy 24G-SFE65PXS Gas.

Firma szczyci się normą ISO 9001:2000 nadana przez TUV Cert.

Od redakcji: Międzynarodowe Forum Gazowe 2007 gościło także sporą grupę wystawców z innych krajów europejskich: BSM Sofia, Eltagaz Czechy, Dinamik Endustri Turcja, Integrated Gas Technologies Dania, Karadeniz Tupgaz SAN.TIC Turcja, Quitec Czechy, Slavgas Rosja, Ultra&A LPG CNG Systems Turcja, Voltran Alternative Fuel Systems Turcja, Alugas Niemcy czy Yu Wax International Serbia. Tak duża ilość wystawców z Turcji nie powinna dziwić, gdyż LPG jest tam niemal tak samo popularne jak w Polsce.



Zdjęcie 1987

(Zdjęcie 1987)

Zdjęcie 1988

(Zdjęcie 1988)

Zdjęcie 1989

(Zdjęcie 1989)


Zdjęcie 1990

(Zdjęcie 1990)

Zdjęcie 1991

(Zdjęcie 1991)

Zdjęcie 1992

(Zdjęcie 1992)


Zdjęcie 1993

(Zdjęcie 1993)

Zdjęcie 1994

(Zdjęcie 1994)

Zdjęcie 1995

(Zdjęcie 1995)


W galerii:

W galerii

...przejdź do galerii