Artykuły » » Nowości

ARTYKUŁ ARCHIWALNY

autoflesz

Anders - pierwszy polski czołg robi międzynarodową karierę

redakcja autoflesz pl | Źródło: wikipedia.pl | 2010-11-10 10:50


O historii polskiego oręża, szczególnie o najlepszych konstrukcjach czołgów, można rozpowiadać godzinami. Niestety, zdecydowana większość czołgów pochodziła od naszych sąsiadów (T34/85, T54, T55 czy T72). Udaną próbą modernizacji konstrukcji radzieckich był PT-91 Twardy. Dopowiedzmy jednak, że idea powstania polskiego czołgu zrodziła się jeszcze pod koniec lat 90 ubiegłego wieku. 

Anders - pierwszy polski czołg robi międzynarodową karierę

fot. OBRUM sp. z o.o.

Zdecydowana większość czołgów polskiej armii, to radzieckie konstrukcje

O historii polskiego oręża, szczególnie o najlepszych konstrukcjach czołgów, można rozpowiadać godzinami. Niestety, zdecydowana większość czołgów pochodziła od naszych sąsiadów (T34/85, T54, T55 czy T72). Udaną próbą modernizacji konstrukcji radzieckich był PT-91 Twardy.

Dopowiedzmy jednak, że idea powstania polskiego czołgu zrodziła się jeszcze pod koniec lat 90. Po drodze dostaliśmy także z arsenału Bundeswery wycofywane czołgi Leopard 2. Jednak końcowe prace badawczo-rozwojowe rozpoczęły się dziesięć lat później, gdy Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych (OBRUM) w Gliwicach dostał grant z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa. Do projektu przystąpiła także Wojskowa Akademia Techniczna oraz Wojskowe Zakłady Techniczne w Siemianowicach. Tak powstała pierwsza polska konstrukcja – Anders, na cześć wielkiego patrioty i znakomitego dowódcy gen. Władysława Andersa.

Polska konstrukcja, uznawana za jedną z najlepszych na świecie

Projektując ten zaawansowany technicznie czołg, uznawany za jeden z najlepszych na świecie wzięto pod uwagę doświadczenia naszych żołnierzy z misji w Iraku, Afganistanie, a nawet Czadzie.

Reklama

 

Anders zadebiutował podczas wrześniowych targów zbrojeniowych w Kielcach. Jego chrzestną została tam najmłodsza córka generała Anna Maria Anders.  Dodajmy, że miły akcent wzorowany na ceremonii amerykańskiej, jak np. M1 Abrams (nazwa pochodzi od amerykańskiego generała z okresu II wojny światowej). Fachowcy z branży porównują ten prototyp do niemieckiego bojowego wozu piechoty BWP  Puma. Dodajmy, że podwozie polskiej konstrukcji także może służyć do dalszych modyfikacji np. bojowy wóz piechoty, pojazd rozpoznania inżynieryjnego, chemicznego czy wóz zabezpieczenia technicznego.

Uzbrojenie nie od parady

- armata 120 mm

- karabin maszynowy 7,62 mm UKM 2000C oraz karabin maszynowy 12,7 mm NSWT AA

- system obrony aktywnej ZASŁON,  TROPHY

- system osłony OBRA

Niektóre dane techniczne:

Anders waży 33 tony, po szutrowej lub asfaltowej drodze może gnać z prędkością ponad 72 km/h, pokonywać rowy o szerokości 2,6 m, a także pokonywac przeprawy wodne (głębokość 5 m po dnie). Posiada cichy agregat prądotwórczy i zmniejszony system emisji termoaktywnej. Wieża wykonana ze stali Secure 500, posiada nowatorski system obrotu. Zdolność pokonywania wzniesień ok. 60%. Moc 21,8 kW/t, załoga 3 żołnierzy. Jest łatwy w transporcie lotniczym na pokładach nowych samolotów Airbus A400M.

Reklama

 

W listopadzie Anders przeszedł pomyślnie próby poligonowe, odbył pierwsze strzelania. Podobno wszystko wypadło zadowalająco. Efektem tego mogą być pierwsze zamówienia. Armia także zastanawia się nad zakupem pierwszej transzy. Oby dość szybko!

Konstruktorzy: pracami kierował inż. Marian Holota, projekt koordynował mgr inż. Robert Hałek przy naukowej pomocy prof. inż. Arkadiusza Mężyka.


W galerii:

W galerii

...przejdź do galerii