Artykuły » » Nowe technologie

ARTYKUŁ ARCHIWALNY

skoda

Skoda Octavia 1.6 MPI CNG - prawdy i mity

redakcja autoflesz.pl | 2009-02-10 23:59


Skoda Octavia należy do najchętniej kupowanych modeli na polskim rynku. Wśród wielu wersji silnikowych, nie było dotąd modelu zasilanego sprężonym gazem ziemnym. Jednak ostatnio, Polskie Gornictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG) ogłosiło przetarg na zakup flotowy wersji sedan zasilanej CNG. Ostatecznie przetarg wygrała Skoda, a jeden z modeli mogliśmy przetestować dzięki PGNiG Pomorskiemu Oddziałowi Obrotu Gazem Gazowni Bydgoskiej.

Skoda Octavia 1.6 MPI CNG - prawdy i mity

fot. Krzysztof Golec

Należy podkreślić, iż POOG Gazownia Bydgoska jest prężnym animatorem tego ekologicznego i najtańszego w polskich realiach paliwa. Przypomnijmy, iż dzięki dyr. Andrzejowi Roszykowi i importerowi Mercedes-Benz udało się wypromować pojazdy specjalne zasilane CNG podczas niedawnego pokazu w Toruniu. (więcej: Mercedes-Benz Econic zasilany gazem CNG na prezentacji w Toruniu)

Skoda Octavia 1.6 MPI CNG

Teraz przyszła kolej na samochody służbowe zasilane sprężonym do 200 barów metanem. Jeden z takich egzemplarzy trafił do służby w Gazowni Bydgoskiej. Pod maską typowy silnik 1.6 16V MPI (Multi Point Injection; ze stajni Volkswagena) 102 KM, wnętrze i bagażnik też w wykonaniu seryjnym.

Jednak szefostwo PGNiG określiło dość wymagające warunki przetargu: tylko dedykowana instalacja fabryczna, niepogorszenie warunków trakcyjnych i dynamicznych, nieutrudniony dostęp do bagażnika. Już na tej podstawie wnioskujemy, iż selekcja wykonawców była dość ostra.

Modyfikacja seryjnej jednostki

W związku z tym, iż jedyną akceptowaną przez Skoda Polska instalacją do konwersji gazowych jest zestaw fabryczny firmy Landi Renzo obyło się bez zbędnej improwizacji. (więcej: Gazowe alergie - instalacje gazowe w nowych autach na gwarancji cz.2) Profesjonalna instalacja renomowanej włoskiej firmy została założona we wszystkich flotowych modelach Octavii. Zauważyliśmy też, iż nowa listwa firmowych wtryskiwaczy CNG montowanych w Skodzie jest odporna na zanieczyszczenia, co więcej, gwarantuje bezawaryjny okres pracy.

Nasz testowy egzemplarz miał zamocowane dwie butle stalowe 2x12Nm3 za tylnym oparciem kanapy. Czy to dobre rozwiązanie? W przypadku konwersji gazowej autoryzowanego serwisu i ceny przetargu (zapewne dość niskiej) - jedyne możliwe.

- Niestety butle były zbyt ciężkie do standardowego zawieszenia Octavii, dlatego już po pierwszych jazdach próbnych poleciliśmy wymienić sprężyny tylnego zawieszenia na twardsze - powiedziała mgr inż. Agnieszka Chmielarz, szefowa marketingu i rozwoju PGNiG POOG Gazownia Bydgoska

My byliśmy ciekawi, czy Skoda Octavia z dodatkowym obciążeniem nie jest "problemem logistycznym" podczas dłuższych służbowych wyjazdów z maksymalnym upakowaniem bagażnika.

- Niestety, butle zajmują sporo miejsca, a ponad 560-litrowy bagażnik Octavii kurczy się na tyle, że można odczuwać dyskomfort w dłuższej podróży. Aczkolwiek humor poprawi się, gdy koszt przejazdu z Bydgoszczy do Warszawy i z powrotem zamyka się kwotą 100 zł ! - powiedział mgr inż. Andrzej Roszyk, dyrektor PGNiG POOG Gazownia Bydgoska

Tankowanie trwa tylko 3 minuty

W warunkach bydgoskiej stacji tankowania , napełnienie dwóch butli o pojemności 24 Nm3 trwa jedynie 3 minuty. Octavia ma zamontowane gniazda przyłączeniowe z króćcem przy ścianie grodziowej. Trzeba więc otworzyć pokrywę silnika i zaryglować wąż dokujący.

Czy to dobre rozwiązanie? Można z tym polemizować, na pewno oszczędnościowe. Specjaliści z PGNiG powinni na przyszłość zwrócić uwagę na zamocowanie króćca tankowania pod klapką wlewu benzyny, jak w samochodach z fabryczną instalacją.

Oszczędność wpisana z urzędu

Cena 1 Nm3 CNG, na wszystkich 29 stacjach tankowania w sieci PGNiG wynosi 2,10 zł/Nm3. Zużycie sprężonego gazu ziemnego, w przeliczeniu na ekwiwalent Pb 95 wynosi 1:1. Oznacza to, że jeśli Octavia zużywa średnio 6,5 l/100km Pb 95, to również 6,5 Nm3 gazu ubędzie ze stalowego zbiornika.

Jeszcze ciekawiej jest z kalkulatorem w ręku (cena Pb 95 - 3,75 zł): 100 km na benzynie kosztuje 24,37 zł, jadąc na CNG 13,65 zł. Oszczędzamy 10,72 zł na każdych 100 kilometrach.

Własności trakcyjne - praktycznie identyczne jak w wersji seryjnej

Podczas uruchamiania na zimnym silniku, sterownik wtrysku "promuje" Pb 95. Po osiągniecie ok. 40-60 stopni Celsjusza komputer samoczynnie przełącza jednostkę napędową na zasilanie CNG.

Nie zauważyliśmy jakichkolwiek spadków mocy, wypadania suwów pracy czy falowania wolnych obrotów (jak to ma miejsce przy zasilaniu LPG). Co ciekawe, silnik pracuje zdecydowanie ciszej i całkiem żwawo wkręca się na obroty. Sprint do setki zabiera jedynie 12,6 sekundy, tj. 0,2 sek dłużej niż w wersji seryjnej 1.6 MPI.

Polecamy taką konwersję gazową, ale...

Pomimo obciążenia dwiema butlami stalowymi o masie 150 kg nie wyczuwa się większej podsterowności prowadzenia aniżeli w wersji seryjnej. Jednak przy pełnym obciążeniu sedan nie poddaje się tak bezpośrednio woli kierującego. Nie stwierdziliśmy, w tak krótkim teście, znacznego pogorszenia układu hamulcowego.

Widzimy jednak pewne mankamenty tej konwersji gazowej. Butle za oparciem tylnej kanapy nie są optymalnym rozwiązaniem. Na pewno jednym z najtańszych. Słupska firma Stako już produkuje zbiorniki kompozytowe, są znacznie lżejsze i mogą być formowane na potrzeby konkretnego modelu (zwracamy uwagę na prawidłowe ułożenie środka ciężkości). Warto zatem jeszcze popracować nad tym elementem.

Ocena właściciela i użytkownika pojazdu: Skoda 1.6 MPI CNG przejechała już 18 tys. km po konwersji gazowej. Do instaalcji gazowej Landi Renzo nie mam żadnych uwag i nie widzę różnicy pomiędzy zasilaniem gazowych a benzyną. Nawet w bardzo mroźne dni nie ma problemu z uruchomieniem sedana} - powiedział Arkadiusz Krawisz, specjalista ds. administracyjnych PGNiG Pomorski Oddział Obrotu Gazem w Gdańsku Gazownia Bydgoska

- Wspomiane na samym początku modyfikacje tylnego zawieszenia były niezbędne aby bezpieznie podróżować z pełnym obciążeniem i dwiema butlami na pokłdzie. Jeśli chodzi o cene paliwa, to Skoda Octavia CNG nie ma sobie równych - dadał Krawisz



Zdjęcie 9363

(Zdjęcie 9363)

Zdjęcie 9364

(Zdjęcie 9364)

Zdjęcie 9365

(Zdjęcie 9365)


Zdjęcie 9366

(Zdjęcie 9366)

Zdjęcie 9367

(Zdjęcie 9367)

Zdjęcie 9368

(Zdjęcie 9368)


Zdjęcie 9369

(Zdjęcie 9369)

Zdjęcie 9370

(Zdjęcie 9370)

Zdjęcie 9371

(Zdjęcie 9371)


Zdjęcie 9372

(Zdjęcie 9372)

Zdjęcie 9373

(Zdjęcie 9373)

Zdjęcie 9374

(Zdjęcie 9374)


W galerii:

W galerii

...przejdź do galerii