Artykuły » » Porady

ARTYKUŁ ARCHIWALNY

lpg

Czy gaz niszczy silnik?

Krzysztof Golec | 2008-03-28 19:47


Polska od roku jest największym poligonem doświadczalnym pod względem aut z zamontowana instalacją gazową. Już prześcignęlismy Włochów, dotad niekwestionowanych liderów w tym fachu. I co z tego wynika, niewiele. Drożeje benzyna, za nią podąża autogaz. Jak to jest naprawdę w obliczu pojawiających się spekulacji - czy gaz LPG niszczy silnik? O tym już za chwilę.

Czy gaz niszczy silnik?

fot. redakcja autoflesz.pl; Auto Gaz Holandia

W kontekście niedawno zakończonego XII Międzynarodowego Forum Gazowego w Warszawie można powiedzieć, że LPG ma się dobrze, nawet bardzo dobrze. Jak na razie nie przerażają importerów i dystrybutorów instalacji gazowych pogłoski o zakusach genialnych fachowców z ministerstwa finansów pragnących za wszelka cenę szukać oszczędności w kieszeni polskiego "gazownika" i podatnika. I całe szczęście.

Zdjęcie 5595

(Zdjęcie 5595) Piotr Oleksyk - BRC Czakram, instalacja do najnowszych silników z wtryskiem bezpośrednim, równiez turbodoładowane i 6-cylindrowe

Ale w kuluarach warszawskiego hotelu Sofitel mieliśmy czas na małe co nieco i sondowaliśmy "gazowników". Oto najciekawsze fragmenty mogące zainteresować przyszłych dusigroszy i właścicieli pojazdów na propan-butan.

Czy wciąż warto zakładać gaz w samochodzie?

- W polskich warunkach tak, ale trzeba zwracać uwagę na techniczne aspekty konwersji gazowej. W naszej firmie zwracamy uwagę tylko na dedykowane zestawy do konkretnego modelu, ba, nawet rocznika - powiedział Piotr Oleksyk z firmy Czakram, Tarnów

Czy jazda na LPG nie szkodzi silnikowi?

To pytanie przewija się odkąd gaz LPG zaistniał tak na dobre w polskiej szarej rzeczywistości. Pisaliśmy nie raz, że tak naprawdę sprzedawany autogaz jest typowym gazem technicznym, nadal nie podlegającym polskim normom (PN). (więcej: W oparach gazu - normy na autogaz są dobrowolne)

Wynika z tego oczywisty i przemilczany fakt, iż każdy dystrybutor może praktycznie dowolnie zestawiać propan z butanem (ściślej butan z propanem). Dlaczego, to proste, butan jest tańszy i mniej kaloryczny i pompuje się go jako tzw. zapełniacz. Każdy silnik reaguje na taką dawkę rachitycznie, czyli "mułowatą" pracą, kichaniem (instalacje II i III generacji) i utratą wolnych obrotów. (więcej: Zimowy, czyli dro?szy!)

Zdjęcie 5594

(Zdjęcie 5594) Auto Gaz Holandia - Józef Dudzianiec, Węgrzce proponuje wyrafinowane nstaalcje holenderskie z najwyżzsej półki: Teleflex GFi, AG Necam-Koltec, AG EZ-SGi. W ofercie dedykowane instalacje do tzw. trudnych modeli (Cadillac, Citroen, Peugeot, Hyundai, Kia, Renault, Nissan, Subaru, Suzuki, VW, Audi, Skoda, Seat oraz dostawcze i autobusy).

A czy jest na to rada? Prawdę powiedziawszy nie. Można jedynie wybierać te najlepsze stacje, gdzie LPG jest niemal zawsze dobrej jakości (Statoil, Shell, Orlen, BP); zdecydowanie omijać nieznane, proponujące niska cenę.

Dobrze, ale jak to jest z tym silnikiem?

Wbrew stereotypom i przekonaniu kierowców o wyższości benzyny, gaz nie niszczy silnika - o ile spełniono warunek jakości gazu i...

- No właśnie - dopytuje specjalistów podniecony właściciel fiata pandy.

Chodzi o podstawowe kanony autoryzowanego serwisu eliminującego tzw. negatywne przyczyny:

- Może być ich kilka: niepoprawne działanie instalacji gazowej, nieprawidłowy dobór instalacji do silnika (szczególnie turbo i do wtrysku bezpośredniego), brak staranności i kultury technicznej, nieodpowiednie tzw. softy do założonego zestawu - wylicza Józef Dudzianiec, szef Auto Gaz Holandia

Ci co nie uciekali z lekcji fizyki wiedzą, że gaz jest zupełnie inny paliwem dla silnika, przede wszystkim suchym i spalającym się w wyższej temperaturze. To powoduje, że zbyt uboga mieszanka miejscowo przegrzewa głowicę, wypala grzybki zaworowe, ba, nawet tłoki; szybko wypala też uszczelkę pod głowicą, pozostawia nagary, etc.

Wystarczy jak na jeden krótki wykład w kuluarach hotelu Sofitel. Ale właśnie trafił się właściciel vw polo, chce wiedzieć więcej.

Czy zatem na gazie LPG można zaoszczędzić?

- Tak, jeśli zamontujemy właściwą instalację - mówi Józef Dudzianiec

- My proponujemy wyrafinowane zestawy do każdego modelu, nawet turbodoładowanego (np. sbaru, bmw) i dajemy gwarancję na wykonaną usługę - kończy Dudzianiec

W opinii klientów, holenderskie instalacje należą do najlepszych, dlatego firma Auto Gaz Holandia proponuje: VSi Prins, Auto Gas System SGi, Necam-Koltec czy elektronikę AG.

- Instalacje holenderskie, jako jedyne, były dopuszczone do fabrycznego montażu w nowych autach Toyoty i Opla - skromnie podpowiada Monika Wojtala, szefowa LTA Polonia, która właśnie wróciła z obiadu

Koszty przemawiają do kieszeni kierowcy, ale czy silnika?

Zdjęcie 5596

(Zdjęcie 5596) Landi Renzo, Józefów jako jedyna ma patent na montaż instalacji z wtryskiem sekwencyjnym do nawych modeli Skody z fabryczną gwarancją. LR Omegas świetnie sprawuje się w trdnych (doładowanych silnikach) np. octavia 1.8 turbo

Spróbujmy porównać koszty przy założeniu, iż mamy najlepszą w klasie instalację, co więcej, założoną w profesjonalnym serwisie. Według naszych opinii takich ASO będących jednoczenie importerami i artystami w swoim fachu jest zaledwie kilku na polskim rynku (BRC Czakram-Tarnów, LTA Polonia - Monika Wojtala-Mniów, Autogaz Holandia - Józef Dudzianiec- Węgrzce, Landi-Renzo-Józefów, Auto-Gaz Centrum-Atoniówka, Elpigaz-Gdańsk)

Zatem sprawdźmy instalacje sekwencyjnego wtrysku gazu Omegas firmy Landi-Renzo w skodzie roomster 1.2 HTTP. Importer włoskich instalacji z Józefowa ma wyłączność na montaż do marki z Mlada Boleslav, oczywiście na fabrycznej gwarancji. (więcej: Gazowe alergie - instalacje gazowe w nowych autach na gwarancji cz. 1)

Tylko wtrysk sekwencyjny pozwala nie tylko precyzyjnie dozować ilość paliwa w zależności od potrzeb, ale dzięki elektronice prawidłowo emulować pracę wtryskiwaczy benzyny i nie obciążać pokładowej instalacji elektrycznej (system EOBD nie wykrywa kodów błędu).

Pomimo wpięcia instalacji LPG, układ wtrysku benzyny pozostaje w pełnej gotowości na wypadek wyczerpania gazu lub wykrycia jakiejkolwiek usterki. Tym samym nie grozi nagły spadek mocy silnika np. podczas wyprzedzania czy utrata wolnych obrotów pod światłami. (więcej: Gazowe alergie - instalacje gazowe w nowych autach na gwarancji cz.2)

Zdjęcie 5597

(Zdjęcie 5597) Auto-Gaz Centrum, Antoniówka i jej hit - instalacja sekwencyjnego wtrysku gazu ZENIT, zaprojektowana przy współpracy firmy Autronic

Motor roomstera o nietypowej liczbie cylindrów (3-cylindry, 64 KM) bardzo dobrze toleruje zasilanie autogazem z wtryskiem sekwencyjnym. Dedykowany zestaw tzw. kit roomster montuje się w ściśle określonym miejscu, według opisu producenta. Nie ma zatem dowolności instalatora i przypadkowych wsporników, kabli i karygodnych skrętek.

Dynamika jest nie gorsza niż na benzynie, a przepustnica wykazuje nawet chęć do pracy w dolnych rejestrach prędkości obrotowej. Jedynie wrażliwi i uczuleni na nietypowe dźwięki będą narzekać na "cykanie" wtryskiwaczy gazu.

- Ale to szczegół, który można "zagłuszyć" sprzętem audio- podpowiada technik z Landi-Renzo

To co pedanci lubią najbardziej

Jak zapewniali specjaliści Landi-Renzo wyczuwalny jest niewielki spadek mocy i gorsza elastyczność na biegu bezpośrednim (80-120 km/h 1,5 sek dłużej). Roomster pali też 20-30% więcej autogazu w stosunku do benzyny.

Jest nieźle. Teraz będzie jeszcze lepiej. Specjaliści Skoda - Szkoła Auto poddali badaniom roomstera LPG w próbie ekonomii. W szranki ustawiono wersję 1.2 LPG, 1.6 16V i 1.9 TDI, start na dystansie 200 km ze średnią prędkością 67 km/h. Koszt przejazdu wersji z silnikiem benzynowym wyniósł 62 zł, wersji Diesla - 55 zł, a wersji z instalacją gazową - tylko 45 zł.

Wnioski są dość optymistyczne

Zapewne, ale dopiero po przejechaniu 40 tys. km instalacja gazowa zaczyna przynosić wymierne korzyści. Każdy musi sobie to przekalkulować i porównać z jeszcze tańszym paliwem jakim jest sprężony gaz ziemny (1,83 zł Nm3, znakomicie tolerowane paliwo przez silniki iskrowe Otto). Ale to już inna bajka.

*przeczytaj także: XII Międzynarodowe Forum Gazowe 2008 - fotoreportaż cz.1


W galerii:

W galerii

...przejdź do galerii