Artykuły » » Nowe technologie

ARTYKUŁ ARCHIWALNY

lpg

JTG - nowe instalacje wtrysku gazu w stanie ciekłym

Krzysztof Golec | Źródło: JTG ICOM | 2008-01-26 11:52


Na rynku instalacji gazowych LPG nie widać rewolucji i systemów do zasilania silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny (i wtryskiem gazu bezpośrednio do komory spalania). To bardzo trudne technicznie wyzwanie dla konstruktorów parających się systemami LPG do takich silników jak: Toyota D4, Renault IDE, PSA HPI, Mitsubishi GDI, Volkswagen FSI, Alfa JTS czy Ford SCi.

JTG - nowe instalacje wtrysku gazu w stanie ciekłym

fot. Krzysztof Golec; VSI Prins prezentowany przez Monikę Wojtala z LTA Polonia

Z fizycznego punktu widzenia silnikowi jest niemal obojętne, jakim rodzajem paliwa jest zasilany. Jednak nie jest mu obojętne, w jaki sposób to paliwo zostanie podane. Dlatego opisywany system wtrysku gazu w stanie ciekłym JTG firmy ICOM jest pewnym kompromisem i jednocześnie nowością na rynku. Przy okazji uzupełnia ofertę LPi Vialle, dotąd jedynego producenta systemów V generacji na polskim rynku.

Przełom w technice wtrysku bezpośredniego

Konstruktorzy od lat walczą, by skutecznie i bez szkody dla silnika dostarczyć do komory spalania auta rozprężony autogaz. Dotychczasowe instalacje III, IV generacji były dużym krokiem w przód, ale przegrywały z najnowocześniejszymi jednostkami z wtryskiem bezpośrednim benzyny.

Dopiero instalacje V generacji, z wtryskiem gazu w fazie ciekłej (bez zmiany stanu skupienia), znacząco rozwiązały ten problem. Aczkolwiek podanie gazu bezpośrednio do cylindra, nad denko tłoka, jak w bezpośrednim wtrysku benzyny, nadal pozostaje zasadniczym problemem do rozwiązania. (zobacz także: Gazowe alergie - instalacje gazowe w nowych autach na gwarancji cz.2)

Holenderski Vialle - perfekcja i niezawodność

Reklama

Dotychczas, jedyną instalacją na rynku przeznaczoną do wybranych jednostek z wtryskiem bezpośrednim była holenderska LPi Vialle. (więcej: www.autonagaz.com.pl; LTA Polonia - Monika Wojtala). Jednak była dość droga (od 7 tys. zł do silnika 4-cylindrowego), montowana tylko w kilkunastu autoryzowanych serwisach i dość skomplikowana w montażu (np. nawiercanie otworów w kolektorze ssącym z wykorzystaniem matrycy do konkretnego modelu).

Jako ciekawostkę warto podać, iż ciekły gaz musi zostać podany bardzo precyzyjnie, dokładnie pod zawór ssący. W przeciwnym razie rozprężające się i niespalone paliwo powodowałoby oblodzenie kolektora. (zobacz także: Gazowe alergie - instalacje gazowe w nowych autach na gwarancji cz. 1)

Włoska instalacja JTG firmy ICOM - wtrysk w fazie ciekłej

Zdjęcie 5018

(Zdjęcie 5018) Schemat funkcjonalny instalacji JTG włoskiej firmy ICOM z bezpośrednim wtryskiem gazu w fazie ciekłej. Zminimalizowana ilość elementów, uproszczony montaż, natychmiastowa kalibracja, bardzo duża niezawodność. Ceny rozpoczynają się od 5 tys. zł dla silników 4-cylindrowych.

Niedawno pojawiła się na polskim rynku druga instalacja z wtryskiem gazu w stanie ciekłym. Nie ma tu tradycyjnego parownika, wielu przewodów i bardzo drogich wtryskiwaczy. Jej koszt też zachęca do montażu w najnowocześniejszych jednostkach benzynowych (4-cylindry - od 5 tys., 6-cyl. - od 5.900 zł i 8-cyl. - od 6.900 zł).

Włoski system JTG daje możliwość zasilania silnika bez utraty jego dynamicznych parametrów, a przy okazji charakteryzuje się zaletami godnymi przypomnienia:

  • jest oszczędny a nawet bardziej spontaniczny na wciśnięcie przyspieszenia niż na benzynie,
  • jest wysoce niezawodny, z mniejszą emisją szkodliwych spalin do środowiska,
  • montaż w autoryzowanym serwisie dokonywany jest w przystępnej cenie,
  • powyżej 3600-3800 obr./min moc silnika nieznacznie rośnie,
  • 2 lata gwarancji,
  • prosty montaż bez programowania.

Zasada pracy w pigułce

Włoski system wtrysku gazu w fazie płynnej oferuje zupełnie nowy rodzaj zasilania silników autogazem. Aczkolwiek też nie gwarantuje wtrysku gazu bezpośrednio nad denko tłoka, jak to ma miejsce z wtryskiem benzyny w silnikach Mitsubishi GDI, Alfa Romeo JTS czy Toyota D4.

Zdjęcie 5019

(Zdjęcie 5019) Zaawansowany technicznie wtryskiwacz Siemensa specjalnie przygotowana dla instalacji JTG z wtryskiem bezposrednim gazu w stanie ciekłym

Inaczej niż w instalacjach tradycyjnych (z reduktorem-parownikiem), które dostarczają paliwo w fazie gazowej, w systemie JTG ciekły gaz nie jest zamieniany w stan lotny w reduktorze, ale bezpośrednio wtryskiwany do kolektora ssącego przy wysokim ciśnieniu w stanie płynnym.

W rezultacie, rozprężający się zimny gaz, zapewnia wyższy stopień wypełnienia cylindrów i nieznaczny wzrost mocy silnika. Ponadto, przy zastosowaniu jakościowo dobrego autogazu, jest przyjaźnie tolerowany przez silnik Otto, bez szkody dla jego trwałości i sprawności.

Najwyższej klasy podzespoły bazowe zestawu umożliwiają kompatybilną współpracę z najbardziej wyrafinowanymi systemami sterowania benzyną, i co bardzo ważne, z turbodoładowaniem. Należy się naszym Czytelnikom wyjaśnienie, że nie wszystkie instalacje III i IV generacji radziły sobie z pracą w jednostkach doładowanych. Jedne z najlepszych, które nie posiadały chorób wieku dziecięcego i pewnie pracowały z turbo, to: OMEGAS Landi Renzo (www.landi.pl), BRC Sequent, a szczególnie Sequent Direct Injection (więcej: www.czakram.pl), Auto Gaz Holandia-Józef Dudzianiec (więcej: www.autogazholandia.pl; Necam-Koltec, AG SGI, Nekam GSI, EZ-SGI), VSI Prins czy Elpigaz Stell4 4 DPI (nowość)

Najnowocześniejsze wtryskiwacze

W systemie VSI Vialle instalatorzy operowali na bardzo drogich i precyzyjnych wtryskach KEIHINA. Tu pracują wtryskiwacze ICOM Deka II produkowane przez koncern Siemens VDO. Mają charakterystykę porównywalną do nowoczesnych wtryskiwaczy benzynowych Boscha, Delphi czy DENSO.

Minimalny czas wtrysku osiąga zaledwie w 1,5 ms, a mała rezystancja cewki (wynosi ok. 16 ohm) gwarantuje małe spadki napięcia w obwodzie zasilania.

Wtryskiwacz Siemensa działa na zasadzie sterowania saturacyjnego (ang. saturated driver). Upraszczając, oznacza to, że do jego otwarcia wystarcza prąd o niskim natężeniu, który nie przekracza 1 ampera. Większość benzynowych komputerów ECU działa na zasadzie sterowania saturacyjnego (niskie, stałe natężenie prądu), co można przetłumaczyć, iż są odpowiednie również do "obsługi" nowych wtryskiwaczy JTG-Siemensa. (więcej: www.jtg.com.pl)

Zdjęcie 5020

(Zdjęcie 5020) powyzej 3600 obr./min moc jest nieco wyższa niż przy zasilaniu wtryskem benzyny, spora zaletą tej instalacji jest brak fluktuacji obrotów biegu jalowego. Wyraźnie wyższy jest takze moment obrotowy.

Lista samochodów do których można jeszcze zainstalować wtrysk gazu w fazie ciekłej LPi Vialle

Marka/ Typ/ Silnik/ Skrz./ Kod silnika/ Typ wtrysku/ Model

  • Alfa 147 1.6i 16v 77kW low AR37.203 Mpi 00/**
  • Alfa 147 1.6i 16v 88kW high AR32104 Mpi 00/**
  • Alfa147 2.0i 16v 110kW AR323.10 MPi 01/**
  • Alfa 156 1.6i 16v 88kW AR32104 Mpi BOSCH ME731 00/**
  • Alfa 156 1.8i 16V 106kW AR322.01 MPi BOSCH 98/99
  • Alfa 156 1.8i 16V 106kW AR322.05 MPi BOSCH ME731 00/**
  • Alfa 156 2.0i 16v 110kW AR323.10 MPi 01/**
  • Alfa 156 2.0i 16v 114kW AR323.01 MPi BOSCH 98/**
  • Alfa 156 2.0i 16v 114kW SP AR323.01 MPi 99/01
  • Alfa 166 2.0i 16V 114kW AR341.03 MPi BOSCH M1.5.5 98/**
  • Alfa 166 2.0i 16V 114kW AR36301 MPi 01/**
  • Alfa 145/146 1.4i 16V 76kW AR33.503 MPi BOSCH 98/**
  • IMG:5021
  • bmw 320i 2000 L6 110kW M52 MPi BOSCH 95/98
  • bmw 520/523i 2000/2300 L6 M52 MPi BOSCH 96/98
  • Citroen Berlingo 1.6 16v 80Kw NFU MPi BOSCH 01/**
  • Citroen C5 1.8i 16v 85kW 6FZ MPi Sagem 2000 01/**
  • Citroen C5 2.0i 16V 99kW RFN MPi MM 01/**
  • Citroen Evasion 2.0i 16V 99kW MT RFN MPi 01/**
  • Citroen Jumpy 2.0i 16V 99kW MT RFN MPi 01/**
  • Citroen Xsara 1.4i 55kW KFX MPi MM. 97/**
  • Citroen Xsara Picasso 1.8i 16v 85kW 6FZ MPi Sagem 2000 99/**
  • Fiat Brava 1.8i 16V 83kW 182A2.000 MPi MM. 99/**
  • Fiat Bravo/a 1.2i 16V 60kW MT 182 B2.000 MPi BOSCH M1.5.5 99/**
  • Fiat Bravo/a 1.6i 16V 76kW 182B6.000 MPi MM. 00/**
  • Fiat Marea 1.6i 16V 76kW 182B6.000 MPi MM. 01/**
  • Fiat Multipla 1.6i 16V 76kW 182A4.000 MPi 99/**
  • Fiat Multipla 1.6i 16V 76kW 182B6.000 MPi 01/**
  • Fiat Scudo 2.0i 16V 100kW MT RFN MPi 01/**
  • Fiat Ulysse 2.0i 16V 100kW RFN MPi 00/**
  • Ford Focus 1.6i 16v 74kW MT FYDA MPi EEC V 98/00
  • Ford Focus 1.6i 16v 74kW MT FYDA8 MPi EEC V 01/**
  • Ford Galaxy 2.0i 8V 85kW ZVSA MPV 01/**
  • Ford Galaxy 2.3i 16v 107kW E5SA MPi 00/**
  • Ford Galaxy 2.3i 16v 108kW Y5A MPi EEC V 97/99
  • Ford Transit 2.0i 85kW MT NSF/NSG MPi EEC V 95/**
  • Ford Transit 2.3i 16v 107kW MT E5SA MPi 01/**
  • Hyundai Sonata 2.0i 16v 100kW Mpi 99/**
  • Hyundai Sonata 2.5i V6 118kW MPi 99/**
  • Hyundai Trajet 2.7i V6 136kW HMC Delta MPi 00/**
  • Lancia Kappa 2.0i 114kW VIS 838A6.000 MPi BOSCH 99/**
  • Lancia Lybra 1.8i VVT 839A4.000 MPi 99/**
  • Lancia Lybra 1.8i VVT MT 839A7.000 MPi 00/**
  • Lancia Lybra 2.0i 20V 113kW 182B7.000 MPi 99/**
  • Lexus IS 200 1988 L6 114kW 1G-FE MPi 99/**
  • Mazda 323 1.6i 16v 72kW ZM Mpi 00/**
  • Mazda 626 1.8i 16v Mpi 00/**
  • Mazda 626 2.0i 16v FS/ GF Low Mpi 00/**
  • Mazda 626 2.0i 16v FS/ High Mpi 00/**
  • Mercedes E240 2.4i V6 125kW 112 911 MPi 99/**
  • Mercedes Spriter 2.3i 105kW MT M111 E23 MPi BOSCH 98/**
  • Mercedes Vito 2.0i 95kW AT M111 E20 MPi BOSCH 98/**
  • Mitsubishi Carisma 1.6i 16V 76kW 4G-92 MPi 00/**
  • Mitsubishi Carisma 1.8i GDI 92kW MT 4G 93 MPi 00/**
  • Mitsubishi Galanr 2.5L V6 120kW 6A 13 MPi 01/**
  • Mitsubishi Spacerunner 2.0i 16V 100kW 4G 63 MPi 99/**
  • Mitsubishi Spacestar 1.3i 63kW 4G 13 MPi 98/ 99
  • Mitsubishi Spacestar 1.3i 63kW 4G 13 MPi 00/**
  • Mitsubishi Spacestar 1.6i L4 72kW MT 4G 18 Mpi 01/**
  • Mitsubishi Spacestar 1.8i GDI 92kW 4G 93 MPi 99/**
  • Mitsubishi Spacewagon 2.0i 16V 98kW 4G 63 MPi 00/**
  • Mitsubishi Spacewagon 2.4i GDI 110kW 4G 64 MPi 99/**
  • Nissan Almera Tino 1.8i 16V 84kW MT QG 18 MPi 00/**
  • Nissan Primera 1.6i 16V 73kW MT GA 16 DE MPi 96/99
  • Nissan Primera 1.6i 16V 78kW QG 16 DE MPi 00/**
  • Nissan Primera 2.0i 16v 103kW MT SR 20 MPi 99/**
  • Nissan primera 2.0i 16V 92kW MT SR 20 DE/ 133668 MPi 97/98
  • Opel Astra 1.6i 16V 74kW Z16XE Delphi Delco 01/**
  • Opel Omega 2.2i 16v 108kW X22 XE Mpi 00/00
  • Peugeot 307 1.6i 16V 80kW NF4 MPi BOSCH 01/**
  • Peugeot 307 2.0i 16V 100kW RFN MPi MM 01/**
  • Peugeot 406 1.8i 16V 82kW MT LFY MPi SAGEM 97/99
  • Peugeot 406 1.8i 16V 85kW 6FZ MPi SAGEM 00/**
  • Peugeot 406 2.0i 16V 98kW MT RFV MPi BOSCH MP 5.2 96/99
  • Peugeot 406 2.0i 16V 99kW MT RFR MPi MM. 99/ 00
  • Peugeot 406 2.0i 16V 99kW RFN MPi 00/**
  • Peugeot 406 2.2i 16V 116kW 3FZ MPi 00/**
  • Peugeot 607 2.2i 16V 116kW 3FZ MPi 00/**
  • Peugeot 607 3.0i V6 152kW XFX+H112 MPi 00/**
  • Peugeot 806 2.0i 16V 99kW RFN MPi 00/**
  • Peugeot Boxer 2.0i 8V 80kW MT RFW MPi MM. 95/**
  • Peugeot Expert 2.0i 16V 99kW MT RFN MPi 01/**
  • Peugeot Partner 1.6i 16V 80kW NFU Mpi/Bosch 01/**
  • Renault Clio 1.4i 8v 55kW MT K7J MPi SIEMENS 01/**
  • Renault Clio 1.4i 16v 70kW MT K4J MPi Siemens 00/**
  • Renault Clio 1.6i 16v 79kW MT K4M MPi Siemens 00/**
  • Renault Espace 2.0 16V 103kW MT F4R MPi SIEMENS 99/00
  • Renault Espace 2.0 16V 103kW MT F4R MPi SIEMENS 00/**
  • Renault Espace 3.0I V6 140kW AT L7X MPi BOSCH MP7.0 98/**
  • Renault Kangoo 1390 L4 55kW MT E7J 634/635 MPi SIEMENS 99/**
  • Renault Kangoo 1390 L4 55kW MT K7J MPi SIEMENS 01/**
  • Renault Laguna 1.8i 16V 88kW MT F4P MPi SIEMENS 98/**
  • Renault Laguna 2.0i 16V 103kW MT F4R MPi SIEMENS 99/00
  • Renault Laguna II 1.6i 16v 79kW MT K4M MPi SIEMENS 00/**
  • Renault Laguna II 1.8i 16V 88kW MT F4P MPi SIEMENS 00/**
  • Renault Megane 1.4i 8v 55kW K7J MPi SIEMENS 01/**
  • Renault Megane 1.4i 16v 70kW K4J MPi SIEMENS 00/**
  • Renault Megane 1.6i 16v 79kW K4M MPi SIEMENS 00/**
  • Renault Megane 1.8i 16V 88kW F4P MPi SIEMENS 00/**
  • Renault Scenic 1.4i 16v 70kW K4J MPi SIEMENS 00/**
  • Renault Scenic 1.6i 16v 79kW K4M MPi SIEMENS 00/**
  • Renault Scenic 1.8i 16V 88kW F4P MPi SIEMENS 00/**
  • Renault Scenic 2.0 16V 103kW MT F4R MPi SIEMENS 99/00
  • Renault Scenic 2.0 16V 103kW MT F4R MPi SIEMENS 01/**
  • Saab 9000 2.0i 96kW B204E Mpi 95/98
  • Saab 9000 2.3i 110kW B234i Mpi 95/98
  • Saab 9-3 / 900 2.0i 16V 98kW B206i MPi 94/00
  • Saab 9-3 / 900 2.3i 16V 110kW B234i MPi BOSCH 94/00
  • Saab 9-3 LPT 2.0i 16V 110kW B205E MPi 00/**
  • Saab 9-3 LPT 2.0i 16V 113kW B204E MPi 98/99
  • Saab 9-5 LPT 2.0i 16V 110kW B205E MPi TRIONIC 97/99
  • Saab 9-5 LPT 2.0i 16V 110kW B205E MPi TRIONIC 00/**
  • Saab 9-5 LPT 2.3i 16V 125kW B235E MPi TRIONIC 97/99
  • Saab 9-5 LPT 2.3i 16V 125kW B235E MPi BOSCH 99/00
  • Saab 9-5 LPT 2.3i 16V 136kW B235E Mpi 00/**
  • Saab 9-5 LPT 3.0i V6 147kW AT B308E MPi TRIONIC T7 00/**
  • Toyota Corolla 1.4 VVTI 4ZZ-FE MPi 00/**
  • Toyota Hiace 2.7i 16V 105kW MT 3RZ-FE MPi 98/**
  • Toyota Picnic 2.0 16v 98kW 3S-FE MPi 97/99
  • Toyota Picnic 2.0 16v 98kW 3S-FE MPi 00/**
  • Toyota Previa 2.4i 16V 115kW 2 AZ-FE MPi 00/**
  • Toyota Previa 2.4i 16V 115kW AT 2 AZ-FE MPi 00/**
  • Volvo S60 2.4i 20V 103kW B4244 S Mpi DENSO 00/**
  • Volvo S60 2.4i 20V 125kW B4244 S2 Mpi DENSO 00/**
  • Volvo S80 2.4i 20V 103kW B5244 S MPi DENSO 98/**
  • Volvo S80 2.4i 20V 125kW B5244 S2 MPi DENSO 98/**
  • Volvo X70 2.4i 20V 103kW B5244 S MPi DENSO 99/**
  • Volvo X70 2.4i 20V 125kW B5244 S2 MPi DENSO 99/**
  • Volvo X70 2.5i 20V 125kW B5254S MPi DENSO 99/**

O inne modele, w tym Subaru STi i Mitsubishi Lancer Evo IX prosimy pytać u autoryzowanych dealerów. Jednocześnie chcemy zaznaczyć, iż stosowanie gazu LPG w silnikach Diesla (tak, to nie lapsus) jest nieopłacalne w samochodach osobowych i lekkich dostawczych.

Od redakcji: największa różnica układu zasilania V generacji w porównaniu z poprzednimi polega na dostarczaniu gazu do zaworów ssących silnika nie w stanie lotnym, ale w stanie ciekłym. Technologia ciekłego wtrysku zastosowana w instalacjach powoduje, że dorównują one jakością najnowocześniejszym rozwiązaniom wtrysku benzyny. Na dodatek ciekły wtrysk gazu, jako jedyny, może być stosowany w silnikach turbodoładowanych, FSI oraz TFSI Volkswagena/Audi.

W marcu jedziemy na kolejne Międzynarodowe Targi Gazownictwa, sprawdzimy jakie są trendy w zasilaniu gazowym (LPG/CNG), co mają do zaoferowania polscy i europejscy producenci, w tym Holendrzy i Włosi.



Zdjęcie 5021

(Zdjęcie 5021)

Zdjęcie 5022

(Zdjęcie 5022)

Zdjęcie 5023

(Zdjęcie 5023)


Zdjęcie 5024

(Zdjęcie 5024)

Zdjęcie 5025

(Zdjęcie 5025)

Zdjęcie 5026

(Zdjęcie 5026)


W galerii:

W galerii

...przejdź do galerii