Artykuły » » Test redakcyjny

ARTYKUŁ ARCHIWALNY

nissan

Nissan Navara - pikap z wielkimi możliwościami

S?awomir Borowicz, Patryk Koz?owski | Źródło: korekta redakcyjna: Krzysztof Golec | 2007-10-18 22:12


To nie jest szokująca niespodzianka - nasi stali Czytelnicy na pewno zauważyli, że od jakiegoś czasu systematycznie testujemy dostępne na polskim rynku terenowe pikapy. To bardzo modny ostatnio segment rynkowy, przebojem wkraczający na polskie salony. Przypomnijmy, był Mitsubishi L200 (czytaj: Pikap Roku 2006 - Nowy Mitsubishi L200), Toyota Hilux (zobacz: Toyota Hilux 2.5 D-4D - pomocnik nie tylko dla farmera), teraz przyszła pora na ostatniego przedstawiciela "japońskiego trójkąta". W nasze sieci nareszcie wpłynął Nissan Navara.

Nissan Navara - pikap z wielkimi możliwościami

fot. Krzysztof Golec

Sylwetka - zgrabna... jak nogi Edyty Górniak

... i jednocześnie budząca grozę niczym wielki mistrz sumo - Hakuho Sho. Ale po kolei. Z pozoru auto nie wyró?nia si? niczym szczególnym w?ród innych samochodów tego typu dost?pnych w polskich salonach. Navara ma ?adn? sylwetk?, dodatkowo uroku dodaj? jej relingi dachowe montowane seryjnie z dumnie wybit? nazw? modelu. Jest s?odka i zdaje si? by? ?agodna.

Nic bardziej mylnego - kiedy staniemy przed mask? samochodu, zbli?ymy si? i kucniemy, spogl?daj?c g??boko w oczy reflektorów, pikap Nissana zyska zupe?nie nowe oblicze. Teraz jest wojownikiem sumo, który przycupn?? przyczajony, z napr??onymi w nerwowym wyczekiwaniu mi??niami, gotowym rzuci? si? z ogromn? moc? na przeciwnika i rozszarpa? go na strz?py, kiedy tylko zabrzmi sygna? s?dziego rozpoczynaj?cy walk?. Naszym zdaniem to wra?enie du?o lepiej oddaje charakterystyk? Navary.

navara 2007 - zdjęcie 3950

(navara 2007 - zdjęcie 3950) Nissan Navara, funkcjonalny display z czytelnym prędkościomierzem i obrotomierzem. Dodatkowo wskaźnik załączonego napędu.

Jeszcze ma?a uwaga odno?nie wygl?du - w salonach mo?na cz?sto spotka? wersj? z zamontowanym stopniem bocznym u?atwiaj?cym wsiadanie. Oczywi?cie jest to wygodne, ale w znacz?cy sposób obni?a w?a?ciwo?ci terenowe.

Nasza testowa wersja nadwozia to "Double Cab" - jak nietrudno si? domy?li? z podwójn? kabin?. Miejsca w ?rodku jest bardzo du?o, zarówno z przodu, jak i z ty?u. W zasadzie pasa?erowie nie powinni zauwa?y?, ?e nie jad? zwyk?ym autem osobowym.

Za kierownic? regulacja fotela przebiega szybko i sprawnie. Jeden rzut okiem na konsol? wystarczy, aby mie? z grubsza wgl?d w funkcjonalno?? Nissana, obs?uga klimatyzacji nie stwarza wi?kszych problemów. To du?a zaleta, poniewa? powoli ra?? nas ju? zbyt skomplikowane i nieczytelne panele steruj?ce. Wad? natomiast jest zbyt wyeksponowana obecno?? plastików. Wiemy, ?e to obecnie prawdziwa plaga, ale w ko?cu nie siedzimy w aucie z najni?szej pó?ki cenowej!

Zawieszenie - sprawdzona klasyka

Podwozie wygl?da typowo. Znajdziemy tu rozwi?zania sprawdzone i niepodzielnie od 60 lat króluj?ce w?ród aut terenowych. Z przodu wi?c kolumny McPersona, z ty?u sztywny most na resorach piórowych. Wszystko w my?l zasady, ?e rzeczy proste s? najbardziej niezawodne. Mo?na rzec genialne!

navara 2007 - zdjęcie 3949

(navara 2007 - zdjęcie 3949) Tylne zawieszenie jest proste, belka sztywna i resor piórowy + amortyzator gazowy. Mechanizn różnicowy z blokadą pozwala na ciekawe sztuczki w grząskim terenie.

Jazda Navar? to soczysty dop?yw adrenaliny. Co prawda nie jest tak komfortowo, jak w przypadku bolidów z zawieszeniem wielowahaczowym ( i w terenie potrafi nie?le zatrz???), ale o to przecie? chodzi! Poza tym na tylko nieznacznie nierównej nawierzchni (polskie drogi) Nissan radzi sobie ?wietnie i bez demolki w kabinie.

Jazda po szosie nie sprawia kierowcy wi?kszych problemów, nawet przy du?ych pr?dko?ciach pikap nie myszkuje jak pan Edwin na rowerze po trzech piwach. Jednak mniej do?wiadczeni "rajdowcy" musz? zachowa? czujno??. To nie RAV-4 czy X-Trail, które du?o wybaczaj? i w pewnych sytuacjach trzeba wykaza? si? umiej?tno?ciami i opanowaniem a nie tylko kontem w banku i wa?na polis? AC.

Przy większych prędkościach auto nie zawsze poddaje si? woli kierowcy, zw?aszcza gdy ty? jest niedoci??ony. Trzeba uwa?a?, szczególnie podczas pokonywania poprzecznych nierówno?ci (tory kolejowe, korzenie na duktach le?nych, le??cy policjant). Ty? mo?e do?? mocno podskoczy?, co w konsekwencji prowadzi? do nag?ej zmiany toru jazdy. Ostro?no?? wskazana tak?e przy zacie?niaj?cych si? ?ukach, wówczas z premedytacj? ujawnia si? nadsterowna charakterystyka, ale korekta gazem i ruch kierownic? ?agodzi narowisty charakter Navary.

Z dziennikarskiego obowi?zku kraczemy jeszcze, ?e wszystkie te przypad?o?ci s? rzecz? normaln? dla samochodów terenowych z podobnym zawieszeniem i w codziennym u?ytkowaniu mo?na sie do tego przyzwyczai?.

W terenie radzi sobie jak Tarzan z rozbestwionymi ma?pami

No, mo?e nie zupe?nie. Nikt przecie? nie oczekuje od Navary, aby hu?ta?a si? na lianach. Za to jazdy terenowe pokaza?y, ?e bez problemu pokonamy t? sam? drog? duktem mi?dzy drzewami. Pikap poradzi te? sobie z szutrem, b?otem, piachem, a nawet na zaoranym polu s?siada.

Umiej?tno?ci te to nie przypadek. In?ynierowie Nissana chcieli jak najbardziej upodobni? Navar? do rasowej terenówki. St?d bardzo przydatny w terenie (a rzadko spotykany w np. w klasie SUV) reduktor oraz blokada tylnego mostu. Ca?o?? pod nadzorem elektroniki i opatentowanego systemu ALL MODE. Dlatego te? w?a?ciwo?ci terenowe Navary oceniamy bardzo wysoko. Naszym zdaniem s? nie gorsze ani?eli Mitsubishi L200.

navara 2007 - zdjęcie 3951

(navara 2007 - zdjęcie 3951) Navara w wersji 4x4 posiada elektronicznie sterowany układ napędu czterech kół ALL MODE 4x4. Umożliwia on wybór jednego z czterech ustawień: 2WD, AUTO, 4H, 4LO. W trybie 2WD i AUTO 100% mocy przekazywane jest na koła tylne, a w przypadku utraty przyczepności następuje przeniesienie napędu i podział mocy na przód i tył (w przypadku AUTO). Pozycja 4H i 4LO - moc przekazywana jest na obie osie w stosunku 50:50. Tryb 4H jest przeznaczony dla nawierzchni piaszczystych, szutrowych, pokrytych śniegiem lub lodem, gdzie występuje zmniejszona przyczepność kół do nawierzchni. Do najcięższych warunków terenowych, pokonywania stromych wzniesień i jazdy po nierównym podłożu, gdzie ważniejsza od prędkości jest trakcja, przeznaczony jest tryb 4LO.

Silnik - nowy common rail, pierwszy bieg zb?dny

Testowa wersja Navary wyposa?ona by?a w jeden z bardziej udanych silników Nissana (skonstruowany bez pomocy Renault) o pojemno?ci 2500 ccm i mocy 171KM. Maksymalny moment obrotowy 403 Nm przy 2000obr/min. robi wra?enie. Jest elastyczny, do?? cichy i ch?tny do pracy.

Po przekr?ceniu kluczyka w stacyjce i mu?ni?ciu akceleratora motor a? wyrywa si? do pracy niczym polski lekarz w Wielkiej Brytanii. Bez wi?kszego wysi?ku radzi sobie z wa??cym ponad dwie tony autem. Ba, wi?cej, nasz testowy kierowca sugerował, że zupełnie niepotrzebnie zamontowano w Nissanie pierwszy bieg, gdyż bez problemu pomija "jedynkę".

Porównanie z zawodnikiem sumo okaza?o si? wyj?tkowo trafne - po zapi?ciu ka?dego kolejnego prze?o?enia Navara wyrywa?a do przodu kolejn? porcj? mocy zadziwiaj?c ?elazn? kondycj?, godn? tych dalekowschodnich wojowników (zawodnicy mog? dziennie stacza? nawet 20 walk). Praktycznie niewyczuwalny by? efekt turbodziury, natomiast powszechne redakcyjne zdziwienie wzbudzi? fakt, i? podczas jazdy silnik osi?ga niemal maksymalny moment ju? przy 900 obr./min!

Całość układu napędowego uzupe?nia bardzo dobrze zestopniowana skrzynia. Jest g?adka, jak to u Nissana. Mimo, że katalogowa prędkość pikapa wynosi "tylko" 170 km/h, motor bez problemu zamyka 180 kresk? pr?dko?ciomierza. Lepiej już być nie może.

Wyposażenie - 'paka' na wszystko

Baga?nik Navary czyli popularna "paka" fabrycznie nie jest pokryta ochronn? wyk?adzin?, tak jak u konkurencji. Jest za to nieco pojemniejsza i posiada prowadnice u?atwiaj?ce zamocowanie ?adunku. Asortyment dodatków jest naprawd? szeroki, do wyboru s? m.in. os?ona przeciwdeszczowa zapinana na rzepy i atrakcyjna nak?adka z tworzywa wzbogacaj?ca design nadwozia.

Zalety: ?wietny silnik i skrzynia biegów, bezproblemowe zachowanie w terenie, ?adna stylistyka nadwozia, mnogo?? akcesoriów do zabudowy "paki", mo?liwo?? do??czenie przyczepy do 3 ton, funkcjonalne lusterka, wydajna klimatyzacja, dobry system audio, praktyczne zamykanie i ryglowanie tylnej burty, 3-letnia gwarancja.

Wady: tanie plastiki w kabinie, brak seryjnej wyk?adziny do ochrony paki, niedost?pna dok?adna (elektroniczna)mapa Polski, stosunkowo du?a ?rednica zawracania 13,4 m

Kryteria ocenyLiczba punktów:
Nadwozie: Słupek

6

Silnik: Słupek

6

Skrzynia biegów: Słupek

6

Wnętrze: Słupek

5

Zawieszenie: Słupek

5,5

Bezpieczeństwo: Słupek

5,5

Wyposażenie: Słupek

5,5

Gwarancja: Słupek

6

Suma: Słupek

45,5/48

Podsumowanie: mocny konkurent

Navara jest bardzo dobr?, je?li nie najlepsz? ofert? w swojej klasie. ?wietne w?a?ciwo?ci terenowe i perfekcyjny silnik ze skrzynia biegów (wymagaj?cy osobnego artyku?u) wyra?nie kontrastuje z tanimi plastikami w kabinie. Najnowsza wersja jest bardzo ?adna i funkcjonalna. Wró?ymy jej kolejny sukces rynkowy.

(tab. 1) Porównanie danych fabrycznych Nissan Navara vs. Mitsubishi L200 i Toyota Hilux
Dane techniczneNissan Navara 2.5 dCi LE 4x4Mitsubishi L200 2.5 DID 4x4Toyota Hilux 2.5 D-4D DLX 4x4
Silnik/il. zaworow na cylinderdCi 4R/4 turbosprężarka VNT (Variable Nozzle Turbine, intercooler4D56 4R/4 intercoolerD-4D 4R/4 intercooler
Rodzaj wtryskucommon rail II generacji 1800 barówccommon rail II gen, 1600 barów common rail II gen. 1600 barów
Pojemność silnika [ccm]
248824772494
Skrzynia biegów6-biegowa manualna lub 5b. zautomatyzowana5-biegowa manualna lub zautomatyzowana5- biegowa manualna
Moc maksymalna [KM] przy [obr/min.]174/4000136/4000120/3600
Maksymalny moment obrotowy [Nm] przy [obr/min.]403/2000314/2000325/2000
Masa własna [kg]

Promień skrętu [m]
2031

6,7
1880

5,9
1775

6,1
Ładowność [kg]950; mozliwość holowania przyczepy do 3 ton1000; przyczepa do 2700 kg985; udźwig 1215 kg
Prędkość maksymalna [km/h]170/180 test167155
Przyśpieszenie 0 - 100km/h [s]11,8/11,89test14,615,2
Elastyczność [s]
80-120 km/h IV b.
80-130 km/h IVb.
80-130 km/h Vb.
90-130 km/h Vb.

8,1
9,6
12,2
9,4

9,5
10,2
b.d.
10,3

12,2
14,7
b.d.
b.d.
Długość/szer./wysokość [mm]5220/1850/18865075/1800/18005255/1760/1810
Kąt natarcia/zejścia / rampowy [stopnie]29/22 /24,733,4/ 23,8/26,730/26/25
Emisja CO2 [g/km]226 lub 245 z 5-biegowym automatem228219
Zawieszenie przód/tyłMcPherson/sztywny most, resory pióroweniezależne wahacze/oś sztywna, eliptyczne resory piórowepodwójne wahacze /resory piórowe
Zużycie paliwa [l/100km]9,88,68,3
Gwarancja3 lata lub 100 tys. km
Cena [zł]138.400 + 3 tys. lakier metalik132.990106.000

Od redakcji: dziękujemy Autoryzowanem Dealerowi Nissana i Suzuki YAMA, Osielsko k.Bydgoszczy za użyczenie pojazdu do redakcyjnego testu.



navara 2007 - zdjęcie 3934

(navara 2007 - zdjęcie 3934)

navara 2007 - zdjęcie 3935

(navara 2007 - zdjęcie 3935)

navara 2007 - zdjęcie 3936

(navara 2007 - zdjęcie 3936)


navara 2007 - zdjęcie 3937

(navara 2007 - zdjęcie 3937)

navara 2007 - zdjęcie 3938

(navara 2007 - zdjęcie 3938)

navara 2007 - zdjęcie 3939

(navara 2007 - zdjęcie 3939)


navara 2007 - zdjęcie 3940

(navara 2007 - zdjęcie 3940)

navara 2007 - zdjęcie 3941

(navara 2007 - zdjęcie 3941)

navara 2007 - zdjęcie 3942

(navara 2007 - zdjęcie 3942)


navara 2007 - zdjęcie 3943

(navara 2007 - zdjęcie 3943)

navara 2007 - zdjęcie 3944

(navara 2007 - zdjęcie 3944)

navara 2007 - zdjęcie 3945

(navara 2007 - zdjęcie 3945)


navara 2007 - zdjęcie 3946

(navara 2007 - zdjęcie 3946)

navara 2007 - zdjęcie 3947

(navara 2007 - zdjęcie 3947)

navara 2007 - zdjęcie 3948

(navara 2007 - zdjęcie 3948)


W galerii:

W galerii

...przejdź do galerii